När tonårsligisten Eric, spelad av unge stjärnskottet Jack O'Connell, förflyttas från ungdoms- till vuxenfängelse visar han sitt värde med explosivt våld. Även om regissören David Mackenzie har försökt att gå emot fängelsefilmernas genretradition så menar han att den brutala och isolerade miljön är en tacksam utgångspunkt.
– Fängelset är ett mikrokosmos komplett med maktstrider, spänningar och allt sånt. Filmen riktar ljuset mot vissa sociala teman som kan ifrågasättas, men som även har dramatisk laddning, säger David Mackenzie till Kulturnyheterna.
”Lite skräckfilmskänsla”
I fängelset träffar Eric sin egen pappa Neville, spelad av Ben Mendelsohn, och de hårda hierarkierna innanför murarna gör till slut att far och son ställs emot varandra.
– Det är lite skräckfilmskänsla. Det finns en genomgående känsla av fasa, säger regissören.
Det sociala arvet väger tungt i ”Blodsband” och den ultrarealistiska spänningen kommer från manusförfattaren Jonathan Assers erfarenheter som terapeut i ett fängelse i London.
Oförutsägbara på beställning
– Vissa personer, som till exempel Ben Mendelsohn, uppmanades till att vara oförutsägbara. När han kom in visste ingen vad han tänkte ta sig till, säger David Mackenzie.
Blodsband hade premiär 22 augusti, här kan du läsa Kristoffer Viitas recension av filmen.