• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Bergvik i Söderhamns kommun, Gävleborgs län. Det brinner kraftigt i ett radhus. Räddningsledaren uppmanar människor och trafik i området att hålla sig borta. Information om händelsen kan fås på restaurangen vid Bergviks IP. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Gävleborg.

De nya krigsspelen – för verklighetstrogna?

Uppdaterad
Publicerad

Populära krigsdataspel som nya, svenska ”Battlefield 3” och dess amerikanska motsvarighet ”Call of Duty Modern Warfare” är båda väldigt verklighetstrogna. Hämtar spelmakarna inspiration från verkliga krig?

Nyligen släpptes det svenskutvecklade dataspelet ”Battlefield 3” och i slutet av november kommer dess amerikanska motsvarighet ”Call of Duty – Modern Warfare 3”. De båda spelen är störst i sin genre och släppen väcker uppmärksamhet över hela världen.

”Extremt mycket research”

Speltillverkarna är stolta över hur verklighetstrogna platserna i spelen är – men att de skulle likna riktiga krig, förnekar de.

– Eftersom vi vill göra ett realistiskt spel som möjligt, lägger vi ner extremt mycket research. Om vi har en bana som utspelar sig i Paris eller i London åker vi dit och studerar arkitektur och byggnadsmaterial. Genom att studera Google maps får vi en autentisk gatubild så att spelaren känner igen sig säger Robert Bowling, kreativ strateg för Call of Duty.

Inspiration: nyhetsmedia

Även spelutvecklarna bakom Battlefield bekräftar att man tar stort intryck från verkligheten.

– Vi inspireras av all media. Från nyheterna tar vi intryck av de naturkatastrofer som sker runt om i världen och försöker ta reda på vad som händer när en jordbävning äger rum, säger Patrick Bach, exekutiv producent, Battlefield.

”Inget med verkligheten att göra”

Spelbolagen pratar gärna om hur mycket de arbetar för att göra sina spel så lika verkligheten som möjligt, men när det kommer till frågan om hur mycket intryck de tar av bilder från riktiga krig som visas på nyheterna är de väldigt noga med att poängtera att de inte alls tar intryck från verkligheten.

– Vi har ingen direkt referens till något verkligt krig. Vi har mer referenser till annan media – till exempel böcker och film, säger Patrick Bach.

– Den konflikt som vi berättar om skiljer sig väsentligt från verklig strid. Självklart strävar vi efter att skapa en så realistisk bild som möjligt, men stridssituationerna har inget med verkligheten att göra säger Robert Bowling.

”Ekonomiskt självmord” att erkänna

Spelexperten Thomas Arnroth är helt övertygad om att spelutvecklarna visst tar intryck av verkliga krig när de skapar sina spel.

– Självklart tar speltillverkarna intryck, men det skulle vara ekonomiskt självmord om de erkände att de låter sig inspireras av riktiga krig. De kan inte säga att de tar intryck från pågående konflikter och sen förvänta sig sälja spel.

Reporter: Sindra Grahn

Webbredaktör: Rebecka Ljung

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.