”Själva scenkonsten känns ny”, ”En triumf för teatern”, ”Rakt, rått och brutalt”. Regissören Anna Petterssons uppsättning av ”Hedda Gabler” har gått hem hos kritikerna i höst, och inte minst hos publiken.
På kort tid sålde alla föreställningar ut, och Henrik Ibsens klassiska berättelse om en kvinna som vill bryta sig loss ur ett förtryck flyttas nu från Lejonkulan, Dramatens minsta scen, till den största.
– Det känns fantastiskt roligt. Bytet av scen kommer absolut påverka rummet. Det kommer vara skillnad i storlek och rymden påverkar visuellt och på andra sätt. Vi får se hur det blir, men i min tankevärld kan den stora scenen förstärka Heddas ödslighet och utsatthet, att rummet runtomkring henne blir på ett sätt oändligt, säger regissören Anna Pettersson.
”Viktigt att släppa in yngre”
Eftersom hennes uppsättning av ”Hedda Gabler” ska åka runt både i Sverige och utomlands så fanns det redan i planen att den skulle funka på olika sorters scener.
– Det är inte en så stor apparat, så vi har varit inställda på att vara flexibla från början.
Just nu är det oklart om Anna Petterssons ”Hedda Gabler” sätts upp fler gånger på Dramaten än det som har planerats , men alldeles oavsett är hon väldigt glad över mottagandet.
– Jag tänker att det är fantastiskt på många olika plan. Vi inom talteatern är i stort behov av att förändras. Det en genre som är bakåtsträvande och därför är det viktigt att släppa in yngre. Det är stor vinst att det är Electra Hallman som berättar den här historien, säger Anna Pettersson.