Hundratusentals privatpersoner från EU:s medlemsländer har anmält sig till Europaparlamentet för att bli mikroinfluencer, 6000 av dem är från Sverige, rapporterar P3 nyheter.
– Sverige är väl representerat, sen är det 30 000 från Tyskland och 27 000 från Kroatien. Vi tänker att man i första hand når sina vänner, bekanta och sina egna nätverk, säger Markus Bonekamp, chef för Europaparlamentet Sverige, till P3 Nyheter.
Som en del av Europaparlamentets kampanj ”Den här gången röstar jag”, skickar de ut information om frågor som gäller EU till alla i nätverket av mikroinfluencer. Sen är det upp till influencern själv att sprida informationen. Syftet med kampanjen är att få fler att gå och rösta i EU-valet.
Vänder sig till vanliga människor
Anamaria Ducteac Segesten vid Centrum för Europaforskning i Lund analyserar Europaparlamentets kampanj. Enligt henne är det inte influencers med jättemånga följare som är målet.
– De pratar om vanliga människor som har ett genomsnitt på 500 följare, säger hon.
I intervjun med P3 Nyheter säger Anamaria Ducteac Segesten att kampanjen med influencers riktar sig till unga, engagerade EU-medborgare. Enligt henne kan de vara mer trovärdiga och riskerar inte att vara en propagandakampanj.
Influencern som vill vara en del av kampanjen måste acceptera en uppförandekod, men enligt Markus Bonekamp kan de vid Europaparlamentet inte kontrollera vad varje enskild person sprider eller säger i sina samtal.