Experten om klimatkonst: Blir lätt tråkigt och förutsägbart

Uppdaterad
Publicerad

Klimatförändringarna blir allt mer påtagliga, med extremväder och larmrapporter. Samtidigt riktas kritik mot hur väl kulturen lyckas ta sig an ämnet. Kulturnyheternas konstkritiker instämmer.

– Det verkar vara ganska svårt att göra bra klimatkonst, jag tror att många bedömare är överens om det, säger Dennis Dahlqvist.

Under sommaren efterfrågade författaren Mats Söderlund mer konst om klimatförändningarna i Dagens nyheter. Han menade bland annat att kultur behövs för att vi ska kunna föreställa oss en fossilfri tillvaro. Kritikern och översättaren Rebecka Kärde svarade att klimatkonst ofta blir pinsam.

Kulturnyheternas konstkritiker instämmer, och ser flera orsaker till att klimatförändringarna är ett svårt ämne att ta sig an för konstnärer.

– Det beror nog på flera saker. Dels att klimatförändringarna är en slags åsiktskorridor som man inte kan gå utanför hur man vill. Varför skulle man vilja det? Jo för att konst är, åtminstone för mig, ett sätt att vrida och vända på perspektiven. Men om du gör det med klimatförändringarna så blir du klimatförnekare, och du vill inte bli det.

”Tråkigt och förutsägbart”

Därför tror Dennis Dahlqvist att resultatet, konsten, ofta blir endimensionell. Som när man fiskar upp plast ur havet för att göra fler produkter av. Eller ett verk som visas just nu på Helsingfors konstbiennal: Kaj 6 av Jaakko Niemelä. Det är en metallställning som visar hur högt havsnivåerna stiger om isarna smälter.

– Att tolka av verket tar sex mikrosekunder. Det ger inte oss någonting utan blir tråkigt och förutsägbart. Man sparkar in öppna dörrar. Nej, säger Dennis Dahlqvist.

Men bra ”klimatkonst” finns

Klimatförändringarna är ett ständigt aktuellt ämne även i konsten, och även om det finns exempel på platt konst, så finns det förstås många exempel på motsatsen också. Så vad krävs för att konst om klimatförändringarna ska bli engagerande och intressant?

– Samhället idag är komplicerat, det är väldigt fragmentariserat. Att då komma med ett enkelt budskap är inte trovärdigt eller intressant utan man måste försöka behålla komplexiteten. Då känns det mer autentiskt därför att det speglar vår samtid mycket bättre, menar Dennis Dahlqvist.

Ett exempel på när konsten lyckas på den punkten är verket Sun and sea, som kommer till Malmö konsthall i november. Det är en operaperformance av litauiska konstnärstrion Rugilė Barzdžiukaitė, Vaiva Grainytė och Lina Lapelytė.

– Kombinationen operett och klimatförändringar är hysteriskt intressant, så redan där börjar det skruvas till. Det är några turister som hasar runt på en badstrand, och turismen är en av de stora miljöbovarna. Men är det roligt, är det något att skoja om? Här tar man risker vilket gör att vi blir intresserade.

I videon kan du se konstverken som nämns i artikeln.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.