Modehus som Gucci, Prada och Dolce & Gabbana har kritiserats för sina produkter.

Experten om modehusens rasistiska plagg: ”Det är något utöver enskilda misstag och individuella rötägg”

Publicerad

Gång på gång får de stora modehusen kritik för plagg och accessoarer som anspelar på psykisk ohälsa eller rasistiska stereotyper.

– Det pekar på att detta egentligen är en struktur, något systematiskt och något utöver enskilda misstag eller individuella rötägg, säger demokratiagenten Barakat Ghebrehawariat.

I förra veckan gick Burberry ut och bad om ursäkt efter att de lanserat en huvtröja med en snara runt halsen. Tidigare har Katy Perrys skokollektion och en tröja från Gucci fått stark kritik, båda för att ha påminde om blackface. Och i slutet på förra året anklagades Dolce & Gabbana för rasism efter en reklamvideo där en kinesisk modell åt italiensk mat med pinnar.

Demokratiagenten Barakat Ghebrehawariat menar att modehuset helt enkelt påverkas av sitt omgivande samhälle och då speglar bland annat den rasism som finns i dag. Att Gucci och Prada meddelat att de ska tillsätta en person som ska ha ansvar för mångfald och inkludering på företagen tror han inte kommer att hjälpa.

– Det kan vara svårt för den här individen att komma in och lösa det som är ett historiskt grundat, strukturellt systemproblem, säger han.

Se mer i videon ovan när Barakat Ghebrehawariat gästade SVT:s Morgonstudion.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.