Experten: Så blir 2023 för sociala medier-plattformarna

Uppdaterad
Publicerad

2022 var ett turbulent år för plattformen Twitter, Tiktok befäste sin ställning som det viktigaste sociala mediet för unga och under 2023 kan vi få se mer AI-innehåll, tror sociala medieexperten Elin Häggberg.

I slutet av 2022 såg det ut som att Twitter bara hade dagar kvar i livet, men forumet har levt vidare. Hur framtiden kommer att te sig efter Elon Musks köp är fortfarande oklart.

– Den stora fråga som kvarstår för Elon Musk är hur man ska lösa de etiska frågorna: vad man får säga och inte. Det råd som jobbade med detta tidigare har man helt enkelt sagt upp. Det kan bli en pyspunka för Twitter om man inte lyckas vara en plattform där användare och annonsörer känner sig trygga att vara, säger Elin Häggberg, medievetare inriktad på sociala medier.

AI och äkthet

Under året som gått har Instagram även byggt en egen variant av appen Bereal, där man tar en bild med selfiekameran och en bild med telefonens framåtriktade kamera samtidigt på ett av appen givet klockslag. Tanken är att man inte ska kontrollera eller förbereda situationen och ge en mer ”sann” bild av sitt liv till sina följare. Den här ”äkthetstrenden” kommer att fortsätta in i det nya året och få samsas med mer AI-genererat innehåll.

– Parallellt ser vi trenden med AI-genererad text och bild, alltså ”syntetiska medier”, och de kommer att vara motpoler under året: det syntetiska och det vi upplever som mer geniunt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.