Det var i april 2019 som Expressens kultursida publicerade en debattartikel av journalisten och författaren Lawen Mohtadi med rubriken ”Gellert Tamas kränkte mig och tog mitt arbete”.
Artikeln skildrar Mohtadis syn på arbetet med hennes och Tamas dokumentär om författaren Katarina Taikon. Gellert Tamas anklagas bland annat för att ha osynliggjort Mohtadi och ha tagit åt sig äran för hennes arbete.
Anmälde tidningen – får rätt
Gellert Tamas svarade på kritiken i en egen debattartikel i Medievärlden, och beskrev i sin tur Mohtadi som klandervärd och äregirig i arbetsprocessen. Han anmälde också Expressen till Pressombudsmannen, där tidningen nu fälls av etiknämnden för att ha orsakat Tamas en oförsvarlig publicitetsskada.
”Essän innefattar mycket nedsättande uppgifter om hans beteende och honom som person. Att uppgifterna publiceras i en essä på tidningens kultursida innebär inte att publiceringen är pressetiskt acceptabel”, skriver etiknämnden i sitt beslut.
Gellert Tamas fick inte möjlighet att bemöta kritiken innan publicering. Den punkten var inte avgörande för fällningen, men etiknämnden skriver att det hade varit bättre om Expressen erbjudit Gellert Tamas en chans att försvara sig före, istället för efter, publiceringen.
Beklagar beskedet
Karin Olsson, kulturchef på Expressen, är besviken över fällningen, och skriver i ett mejl till Kulturnyheterna att tidningen håller fast vid att det var rätt att publicera.
”På senare år har särskilt kvinnors upplevelser av att verka i denna värld fått höras och det är ett steg i rätt riktning. Gellert Tamas är en uppburen person i offentligheten och filmen Taikon är hyllad. Självklart äger det ett allmänintresse att diskutera hur den kom till.”
Går det alltid att applicera den logiken? Även på kritiska omdömen om en namngiven person?
”Nej, absolut inte. Vid allvarliga anklagelser krävs ett samtidigt bemötande, precis som man gör i nyhetsjournalistiken. Men i det här fallet anklagades inte Gellert Tamas för något i strikt formell mening klandervärt eller ens i närheten av brottsligt.”
Kulturnyheterna intervjuade Gellert Tamas om artikeln i samband med dess publicering.