Flera människor har tjänat pengar på rättegången mellan Amber Heard och Johnny Depp genom att skapa memes, videor och produkter på temat som de lagt upp på Youtube och Tiktok. Foto: TT/SVT Arkiv

Fallet Depp och Heard är en modern guldrush – så tjänar människor pengar på rättegången via Youtube och Tiktok

Uppdaterad
Publicerad

Den hårt mediebevakade förtalsrättegången mellan skådespelarna Amber Heard och Johnny Depp har blivit en kassako för stora mediebolag – men också privatpersoner på Youtube och Tiktok. Allt fler tjänar pengar på att sätta ihop videos från rättegången samt skapa egna vinklar och produkter. 

Amber Heard och Johnny Depp syns i många människors flöden på sociala medier just nu. På Youtube och Tiktok produceras nya videor i explosionsartad fart i takt med att det ständigt kommer nytt innehåll från den direktsända rättegången. Varje klick och visning kan i sin tur innebära en intäkt för plattformarna och videornas avsändare.

– Det kan vara att du vill se de roligaste stunderna från rättegången, men då behöver du se klart två reklamfilmer innan. Vilket blir en ganska stor reklamintäkt för Youtube i längden och den delar de upp. De tar en bit av kakan själva och sen delar de även ut det till sina kreatörer, säger Julia Caesar, reporter på näringslivstidningen Dagens Industri.

Youtube kallar sin utbetalningsmodell för ett partnerprogram, som den som har minst 1000 följare och ett visst antal visningar under det senaste året kan ansöka om att få gå med i .

Kan bli en stor inkomst

Sedan flera år finns det många människor som kan livnära sig på att skapa videor på Youtube. En stor följarskara och miljontals visningar kan med tiden omvandlas till miljonbelopp, som för svenska youtubern Felix ”Pewdiepie” Kjellberg.

Vad gäller rättegången mellan Depp och Heard rapporterar CNET att en användare lyckats tjänat över 100 000 svenska kronor på att lägga upp videor från rättegången.

– Det är väldigt mycket för någon som inte har det här som en inkomstkälla utan bara egentligen har postat vidare material som personen inte äger, säger Julia Caesar. 

CNET rapporterar dock senare att personen inte ska ha kunnat få ut hela beloppet på grund av att problem med upphovsrätt till materialet.

Ytterligare intäkter  genom Tiktok, samarbeten och kläder

Till skillnad från Youtube delar inte TikTok med sig av reklamintäkter. Istället har de en så kallad ”kreatörsfond” som fungerar ungefär som en bonus för dem som skapar unikt innehåll och får många visningar. 

– Om du skapar en viral video har du ju också väldigt goda möjligheter att rikta uppmärksamheten från videon till säljlänkar och samarbeten med olika företag, säger Caesar.  

En annan följd av rättegången är att människor trycker upp och säljer tröjor med tryck som “Team Amber” eller “Team Johnny”. Även andra klädesplagg och muggar med citat ligger ute för försäljning.  

Se videon för att höra Julia Caesar förklara hur människor tjänar pengar på rättegången

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.