Efraim Leo och Eric Saade. Foto: TT

”Fel manboy gick till final”

Uppdaterad
Publicerad
Analys ·

Manboy-duell, skuggdansare och hög alkoholhalt. Melodifestivalens fjärde deltävling bjöd på lite av varje. Kulturnyheternas Tali da Silva sammanfattar kvällen.

Tali da Silva

Kulturjournalist

Manboy-duellen

Oh, vilken rafflande duell mellan manboysen Efraim Leo och Eric Saade. Nej, det var det faktiskt inte. Saade, vart tog den söte lille pojken vägen? Det här lät mer som om Drake hade vuxit upp i Kattarp och haft en otroligt nasal röst och labbat fram en låt som påstår sig vara sexig men egentligen inte alls är det. Nej, Efraim Leo vann på walk over. Bra refräng, bra röst, genuin glimt i ögat, söt moppemushe. Tyvärr gick fel manboy till final.

Melodifestivalen 2021

Kvällens sorgliga farväl

Jag kan inte bestämma mig för om textförfattaren bakom All inclusive är ett geni eller om hen borde sättas i skampåle på Sergels torg. Hela numret är en orgie i smaklöshet, men om Mello är en tävling i det svenskaste, och för all del svennigaste, vi har – borde inte All inclusive fått gå vidare då? I vanliga fall är det väl lätt att sitta kvar på sina höga hästar men efter ett helt år av pandemi är det svårare. Sannex väcker något djupt inne i folksjälen, när de vågar yppa alla svenskars just nu mest förbjudna önskningar: Charter, solstol, GT, rom och cola, cider, piña colada: Existerar det någon låt med högre alkoholhalt?!

Skumme skuggdansaren

Den skumme skuggdansaren bakom Lovad. Var det ett coronakrav från dansaren, att få hålla sig på behörigt smittskyddsavstånd? Nej förlåt, jag ska sluta tramsa. Jag förstår förstås att han skulle symbolisera pojkvännen hon inte längre når fram till. Eller nye snygge praktikanten på jobbet som hon börjat drömma otrohetsdrömmar om. Synd bara att han mest förde tankarna till en läskig stalker på vägen hem från krogen. Eller möjligen Molly Sandéns upphovsrättsombud som ville ha röst, look och låt-tema tillbaka.

Genre-clashen mellan Min Sanning och Mello

Sanningen om Min Sanning-inslagen är att det ibland var riktigt konstigt: (”Tror du att det finns fler popgrupper som har nåt förflutet?”) och ibland förvånansvärt roligt: (Du är ju uppvuxen i Kattarp. Varför det?). Men bäst av allt var hur Anna Hedenmo lyckades hålla sitt iskalla och högst skräckinjagande straighta face genom allt. Har SVT vaskat fram en ny humor-talang? Roligare än både Timbuktu och Christer Björkman upphöjt till tio i alla fall.

Buskisens julafton

Okej, vi förstår att alla deltävlingar ska ha olika inriktning och det ska finnas något för alla. Men denna fars- och buskisjulafton som fjärde deltävlingen blev är väl ändå inte rimlig? Kvoten för dratta på ändan, låtsas trampa i klaveret och köns- och sexskämt är åtminstone fylld för resten av seklet.

Det här är en analys

Slutsatserna är journalistens egna. SVT:s medarbetare agerar inte i något politiskt parti-, företags- eller intresseorganisations intresse. Det är förenligt med SVT:s sändningstillstånd §8 att ”kommentera och belysa händelser och skeenden”.

Melodifestivalen 2021

Mer i ämnet