Prins Philip Foto: TT/Arthur Edwards

Felaktig nyhet i The Sun – skrev att prins Philip var död

Uppdaterad
Publicerad

Spekulationerna var många kring uppgifterna om att brittiska hovet kallat till akut möte. Tabloiden The Sun var lite väl snabba på publiceringsknappen – och skickade under morgonen ut en nyhet om att prins Philip gått ur tiden.

Rubriken på den ofärdiga artikeln skanderade ”Prince Philip död vid 95, hur dog hertigen av Edinburgh, etc etc”

The sun publicerade felaktig nyhet Foto: Skärmdump

Men anledningen till mötet var inte att prinsen avlidit. I ett officiellt uttalande från det brittiska kungahuset framgår det att orsaken var att den 95-åriga prinsen bestämt sig för att gå i pension.

Har fullt stöd av drottningen

”Hans kungliga höghet hertig av Edinburgh har beslutat att han inte längre kommer att utföra några officiella uppdrag från och med hösten detta år”, skriver kungahuset och framhåller att prins Philip har fullt stöd av drottning Elizabeth.

Pensionärslivet verkar dock inte bli alltför lugnt för prinsen. Enligt uttalandet kommer han nämligen även fortsatt vara medlem i över 780 olika organisationer.

LÄS MER: Prins Philip avsäger sig alla kungliga uppdrag

LÄS MER: Det här är prins Philip

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer