Peter Aalbæk Jensen, Nanna Frank Rasmussen och Mikael Fellenius. Foto: TT/Privat

Lars von Triers stjärnproducent försvarar sextrakasserier: ”Det är skoj”

Publicerad

Danmarks mest prestigefyllda filmbolag Zentropa anklagas för att ha en sexistisk kultur. Men Zentropa-delägaren och producenten Peter Aalbæk Jensen, ser inget problem i anklagelserna.
– Jag är helt emot att skrämmas till att bli en asexuell socialdemokrat, säger han till Kulturnyheterna.

I Danmark har företagskulturen på filmbolaget Zentropa, ett av Nordens viktigaste, länge varit känd. Peter Aalbæk Jensen, tidigare vd för Zentropa och regissören Lars von Triers producent, kallar sig själv för ”Svinet” och har gladeligen berättat för tidningen Weekendavisen att en praktikant på Zentropa ”belönats” med en prostituerad efter en god insats under filmfestivalen i Cannes 2012.

Zentropa i nytt ljus

Men i samband med #Metoo har kvinnor börjat kritisera klimatet som omger Zentropa. Artisten Björk har berättat att hon känt sig utsatt av stjärnregissören Lars von Trier när de filmade Dancer In The Dark tillsammans.

I förra veckan vittnade även den danska filmkritikern Nanna Frank Rasmussen i Jyllands-Posten om hur Peter Aalbæk Jensen, som avgick som vd förra året, men fortfarande har ägarandelar i bolaget, tagit henne på brösten och slagit henne på rumpan på en fest under filmfestivalen i Berlin.

– Det är över 15 år sen det hände, men först nu är det möjligt att berätta och bli lyssnad på.  När Weinstein-debatten drog igång fick det mig att tänka på att det har varit likadant i danska filmbranschen i åratal, säger Nanna Frank Rasmussen till Kulturnyheterna.

Aalbæk Jensen ser inget fel i att smiska medarbetare

Men Peter Aalbæk Jensen tar uppgifterna med ro och säger till Kulturnyheterna att även om han inte minns om Nanna Frank Rasmussens uppgifter stämmer, så är det fullt möjligt, för han brukar göra så.

Du har inte funderat på att ändra din attityd mot dina medarbetare?

Nej, jag är helt emot att skrämmas till att bli en asexuell socialdemokrat. Jag är emot det den här tribunalen mot folk 20 år efteråt. Jag minns inte vad som hände. Det blir Stasi-aktig stämning om det är tillåtet att komma med uppgifter man inte kan opponera sig mot.

Men jag frågar ju dig nu, du kan ju opponera dig nu.

– Vad frågar du om?

Brukar du daska dina anställda i rumpan till exempel?

– Ja, det gör jag gärna, säger Peter Aalbæk Jensen.

Varför då?

– För att det är skoj.

Är det skoj för dina anställda också?

– De får väl slå tillbaka eller säga ”nej tack” annars.

Du kommer inte ändra dig?

– Nix

Aldrig?

– Nix

Uppförandekod kan bli aktuell

Peter Aalbæk Jensen är nu exekutiv producent för Lars von Triers The House Jack Built – en samproduktion med film i Väst. Film i Västs vd Mikael Fellenius säger till Göteborgs-Posten att de kan komma att upprätta en ”uppförandekod” när de samarbetar med Zentropa i framtiden. Samtidigt vill Fellenius poängtera att Zentropa inte är problemet.

– Det är viktigt att hålla isär sak och person, detta är en individ vi pratar om. Vi har inga som helst problem med Zentropa som bolag och hur de sköter sin verksamhet, säger han till SVT.

I Danmark finns dock andra uppfattningar om Zentropa. 2013 kom boken Zentropia av författaren och journalisten Anne Mette Lundtofte. Lundtofte följde Zentropa under tre års tid och skriver bland annat om att en 21-årig praktikant fick valet att bada naken i en pool eller få sparken och en kvinna ska konsekvent ha kallats för ”L” som i Luder.

Nanna Frank Rasmussen säger till Kulturnyheterna att hennes första möte med Peter Aalbæk Jensen fick henne att aldrig vilja jobba där. 

– Jag blev så chockerad över hur han uppförde sig. Han hade makt och jag hade ingen makt. Då bestämde jag mig för att aldrig ta ett jobb på Zentropa eftersom jag inte vill bli behandlad på det sättet.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Kampanjen #MeToo

Mer i ämnet