Michelle Yeoh sparkar rumpa i årets mest actionfyllda film. Foto: Noble entertainment

Sannolikt årets mest actionfyllda film

En utmattande film, det är som att åka berg-och-dalbana tio gånger på raken, menar Caroline Hainer som sett actionstjärnan Michelle Yeoh kastas fram och tillbaka mellan olika identiteter och dimensioner i Multiversum.

Ett känt meme på Internet lyder “I en värld där du kan vara vad du vill – var snäll”. Samma budskap som filmskaparna Daniel Kwan och Daniel Scheinert (kända som ”Daniels”) tar nära på två och en halv timme på sig att förmedla med hysteriska ”Everything everywhere all at once”.

Evelyn Wang (Michelle Yeoh) är en sliten, trött kinesisk immigrant som kämpar med att ta hand om sin ständigt missnöjda pappa, förstå arga tonårsdottern och minnas varför hon gifte sig med mesen Waymond (Ke Huy Quan). Men mest av allt kämpar hon med att driva familjens sunkiga tvättomat. Detta var inte livet hon föreställde sig när hon, till pappans förtret, lämnade Kina.

Döm då om hennes förvåning då hon, under besöket hos skattmasen (Jamie Lee Curtis), får ett meddelande via en kraft som tar över hennes makes kropp, som säger att Evelyn måste rädda multiversum från att förstöras av en mörk kraft.

Vad är multiversum? Vad är det för mörk kraft? Varför just hon? Jo, därför att alla val hon någonsin gjort, inte bara nu utan i alla parallella universum och oräkneliga alternativa realiteter, har lett henne hit. Bara hon har fattat alla dessa unika beslut, utifrån hennes unika variablar. För det är inte bara de stora besluten i våra liv som räknas, också de små vi gör varje dag. Det vill säga – vi är summan av alla våra val. Så därför: var snäll.

Filmen är gissningsvis den mest actionfyllda som går upp på bio i år. När Evelyn väl upptäckt multiversum slungas hon mellan den ena fantasieggande världen efter den andra: en där människor har varmkorvar i stället för fingrar, en där vi alla är piñatas och en annan där vi lever under hotet av en gigantisk friterad munk. Hon ser vad som kunde varit: Evelyn som firad skådespelerska, Evelyn som kock…

Att det hela är överväldigande och känns som hundra olika filmer och genrer på samma gång är en del av poängen: vi gör livspåverkande val hela tiden.

Men det är en utmattande poäng. Som att åka berg-och-dalbana tio gånger på raken, efter ett tag blir man ofrånkomligt trött och yr. För de som gärna åker berg-och-dalbana om och om igen kommer filmen säkert att bli en hipsterfavorit och vars karaktärer kommer att representeras på årets Halloweenmaskerader i USA. Men är man inte en av dem (och det märker man snabbt om man är eller inte) så får man, precis som filmen säger, göra andra val i sitt liv och se vart de leder.

Everything everywhere all at once

Regi & manus: Daniel Kwan, Daniel Scheinert

I rollerna: Michelle Yeoh, Jamie Lee Curtis, Stephanie Hsu m fl