Clara Berglund. Generalsekreterare, Sveriges Kvinnolobby. Foto: Faksimil/Sveriges Kvinnolobby - fotograf: Lena Hammar

Företaget sålde burar ”för att låsa in sin flickvän i” – anmäls av Sveriges Kvinnolobby

Publicerad

Hundbursföretaget gjorde reklam på Facebook med den skämtsamma texten ”Nu har vi även flickvänsanpassade kåpor, blir även ljudisolerat om du stänger luckan”. Nu har Sveriges Kvinnolobby anmält reklamen till Reklamombudsmannen (RO). – Det här är en extrem och fruktansvärd bild som förlöjligar mäns våld mot kvinnor, menar generalsekreterare Clara Berglund, enligt Katrineholmskuriren.

Under dagarna har en bild föreställande en kvinna inlåst i en bur cirkulerat på sociala medier.

Bilden lades upp av företaget Vallavagnen AB på Facebook för att marknadsföra en hundkåpa, och ackompanjerades av en text som föreslog att buren kunde användas för att stänga in flickvänner i, och att potentiella kunder kunde komma till Ullared och prova på burens komfort.

”Antyder att kvinnor är djur”

Kampanjen ”Reklamera” drivs av organisationerna Sveriges Kvinnolobby och Allt är Möjligt. När de såg reklamen beslutade de sig för att anmäla den till RO för könsdiskriminering.

– Det här är en extrem och fruktansvärd bild som förlöjligar mäns våld mot kvinnor och antyder att kvinnor är som djur. Det är omöjligt att förstå vad man vill sända ut för signaler med en sådan här bild, säger generalsekreterare Clara Berglund.

”Så in i helsike dålig reklam”

Bilden ska enligt den ansvariga lagts upp som ”en plojgrej”, rapporterar Katrineholmskuriren.

När tidningen sedan når företagets vd reagerar han mycket starkt.

– Jag har varit på företaget i över 30 år och aldrig sysslat med något sådant här. Det här ger så in i helsike dålig reklam för företaget.

Bilden har nu tagits bort från Facebooksidan.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer