Hör forskaren Bengt Johansson lista tre fakta om partiannonsering genom historien i klippet ovan. Foto: SVT

Forskaren: Politiska tidningsannonser har minskat i betydelse

Uppdaterad
Publicerad

Att partier annonserar i dagspress har förekommit sedan tidigt 1900-tal. Idag har de minskat i betydelse, menar Bengt Johansson, forskare i journalistik och masskommunikation vid Göteborgs universitet. 

– Den annonsering vi såg förr i dagspress förekommer idag på sociala medier.  

Förr annonserade partierna i den tidning de var kopplade till och fick så kallad annonsrabatt, i vissa fall även gratisannonser. 

Det har även förekommit policys kring annonsering för vissa partier. Till exempel släppte inte Dagens Nyheter fram kommunistiska annonser på 60-talet.  

Kulturvalet 2022

– På senare tid har vi även sett att Aftonbladet under valrörelsen 2010 valde att inte släppa fram Sverigedemokraternas annonser, oavsett vad de hade för innehåll, säger Bengt Johansson.

Tar in annonser från alla riksdagspartier 

När Kulturnyheterna pratar med respektive annonsansvarig på de största tidningarna så gäller idag samma policy för partier som för andra kunder när det kommer till annonsering.  

Samtliga tidningar tar in annonser från alla riksdagspartier, så länge de inte innehåller olagligt eller kränkande innehåll.  

– Skulle vi få frågan om att köpa hela sajten så tackar vi nej – det är inte bra för varumärket, säger Martin Schori, ställföreträdande ansvarig utgivare på Aftonbladet och menar att de håller extra koll på vilken partipolitisk reklam de släpper fram under ett valår. 

Minskat i betydelse 

Idag har partiannonser i dagspress dock inte lika stor betydelse för valrörelsen, menar Bengt Johansson.  

– Snabba interaktioner mellan motståndare, snabbfotade försvar och humorironi var sådant vi såg i dagspressen förr. Idag sker det på sociala medier. 

Hör Bengt Johansson lista tre fakta om partiannonsering genom historien i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Kulturvalet 2022

Mer i ämnet