Gratistidningar ökar starkt

Uppdaterad
Publicerad

Metro och Stockholm City blev de stora vinnarna när Orvesto på torsdagen presenterade årets första mätning av tidningarnas räckvidder. För övriga dagstidningar är förändringarna små.

I Stockholm närmar sig Metro allt mer Dagens Nyheter och nu skiljer bara 27.000 läsare mellan tidningarna, 575.000 för Metro och 602.000 för DN. Å andra sidan skiljer bara 62.000 läsare mellan Metro och Stockholm City, som nästan har halverat avståndet på ett år.

– Vi siktar stenhårt på Dagens Nyheter både när det gäller räckvidd och annonsförsäljning. Och vi knappar in där, säger Metros vd Martin Gellerstedt till Dagens Media.

– Det är den lokala förankringen som gör att vi närmar oss Metro. Vi skriver mer om Stockholm. Nu ska vi åka runt och berätta det här för marknaden, säger Stockholm Citys vd Björn Lorenzi.

För övriga stora dagstidningar är förändringarna små jämfört med motsvarande mätning förra året. Aftonbladet ligger på exakt samma nivåer, medan Expressen (med GT och Kvällsposten) ökat något. Jämfört med förra årets två sista mätningar har dock Expressen backat en aning.

Bland tidskrifterna redovisar kvinnotidningar som Amelia, Tara, Elle, Femina och Damernas Värld stabila siffror. Familjetidningarna har en svag nedåtgående trend, men undantag av Ica-Kuriren som redovisar ett tapp på hela 95.000 läsare på ett år.

Tidskrifter om hem, inredning och trädgård fortsätter att gå bra, medan affärstidningarna fortfarande har långt kvar till guldåren kring millennieskiftet.

TT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.