Jag känner en enorm sorg över det som nu händer i Akademien, säger Matilda Gustavsson. Foto: Amina Adelai

Hennes grävande journalistik ledde till att Nobelpriset ställdes in

Uppdaterad
Publicerad

Det var förra året som Dagens Nyheter-journalisten Matilda Gustavsson började gräva i ryktena om att den så kallade Kulturprofilen hade utsatt kvinnor för sexuella trakasserier och övergrepp. Då kunde hon aldrig ana att hennes journalistisk skulle leda till att Nobelpriset i litteratur år 2018 skulle ställas in.

– Kraften i kvinnors vittnesmål har skakat hela svenska kulturvärlden, säger hon till Kulturnyheterna.

Vilken var din reaktion när du fick veta att Nobelpriset i litteratur inte ska delas ut i år?

– Det är ju skakande eftersom det är en stor grej, men det var ganska väntat. Det var det enda möjliga för den här lilla kvarvarande spillran.

Tycker du att Akademien tagit rätt beslut?

– Ja, det skulle jag säga utifrån det här läget. På ett större plan så tycker jag att det ytterst säger något om kraften i vittnesmålen som startade alltihop. Att anklaga mäktiga män har alltid kommit med ett högt pris, man har blivit ignorerad eller så har det på något sätt vänts mot kvinnorna:

– Det säger också så himla mycket att den här sortens brott och frågor inte handlar om en enskild person utan om en struktur. Kulturprofilen är ju en konsekvens av en struktur och ett nätverk av möjliggörare. Det är den strukturen som har blottats och det är den strukturen som har skapat det här kaoset, säger hon.

Trodde du att din artikel skulle resultera i det här?

– Nej, jag föreställde mig ingenting och det här föreställde jag mig absolut inte. Jag var rädd för att det skulle ignoreras. Det är unikt i historien att det får den här typen av konsekvenser. För mig var det inte självklart att det här skulle tas på allvar. Det tänkte man ju inte för någon månad sen heller, att det skulle skapa det här kaoset. Man trodde ju att Akademien skulle hålla ihop och hitta något sätt att hantera det här på och vidta åtgärder.

Hur tycker du att Akademien har agerat sedan ditt avslöjande?

– Jag tyckte att man hanterade det bra i början när man erkände vittnesmålen och att man ville ta det på allvar och sa att det här är något vi vill utreda själva. Jag tyckte att man hanterade det bra så jag trodde att man skulle ta sig ur den här krisen. Det var en linje som många upplevde som konstruktiv och rimlig. Sedan dess har det gjorts uttalanden från dem som nu är kvar i Akademien som helt motstrider den linje som förra ständiga sekreteraren Sara Danius stakade ut. 

Vilka uttalanden tänker du på då?

– Uttalanden från Horace Engdahl i stil med att krishanteringen var problemet och alltså det här konstruktiva sättet att ta sig an den här verkligheten som hade blottats i och med avslöjandet. Den sortens uttalanden ekar ju av otaliga andra sådana uttalanden av män genom historien. Det är så man har hanterat kvinnors vittnesmål genom historien. Han ekar en patriarkal struktur. 

Vad tänker du när du reflekterar över ditt gräv idag?

– Det stora i det här är kraften i att det är kvinnors vittnesmål som har skakat hela den svenska kulturvärlden, det är kvinnors vittnesmål som har blottat de här strukturerna som nu håller på att falla sönder:

–  Det är det stora i det hela att det faktiskt är så att kvinnors erfarenheter av män med makt faktiskt har brutit den långa tystnadskulturen. De har gjort det och kraften i det har rubbat hela spelplanen, säger hon.

Kulturprofilen nekar genom sin advokat till alla anklagelser.

Kulturnyheterna har sökt Kulturprofilen för en kommentar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.