Bong Joon Ho poserar med sina Oscarsstatyetter på Dolby Theatre i Hollywood, USA. Foto: TT

”Hollywood ger Netflix långfingret”

Uppdaterad
Publicerad
Analys ·

Det är inte alltid den med mest pengar som kammar hem flest priser. Det är en av slutsatserna man kan dra av Oscarsgalan 2020, menar Kulturnyheternas filmkritiker Fredrik Sahlin.

Fredrik Sahlin

Filmkritiker

Sicken megaskräll för Parasit! Om man bortser från den inte helt oviktiga detaljen att det är en mycket bra och värdig vinnare, kan en delförklaring till den enorma succén vara en reaktion på den massiva kritik som Oscarsakademin utsattes för efter det att nomineringarna blev kända i januari – man hade som bekant nästan uteslutande nominerat vita personer.

Det var som att juryn först inte riktigt hade greppat mångfaldstänkets relevans i nuet, och sedan kompenserade, rejält. Parasit fick ju inte bara det tyngsta priset, utan även tre andra av stor vikt: Bästa regi, originalmanus och internationella film.

Diversitetstemat återkom ovanligt ofta under galan i tal och underhållning. Ja, man kan till och med kalla det dess röda tråd men störst emfas fick det ju i det faktum att Bästa film för första gången gick till ett icke engelskspråkigt verk.

Sammantaget en frisk fläkt som borde kunna blåsa upp fler dörrar.

Nattens prisfördelning välter även en annan gammal sanning över ända: Den som säger att störst PR-budget vinner flest Oscarsstatyetter. Netflix lär ha satsat så galet mycket som motsvarande 700 miljoner kronor på marknadsföring inför galan. Man hade tre titlar i vinnarspåret, The Irishman, Marriage Story, Two popes; sammanlagt 24 nomineringar – men gick bara hem med två statyetter.

Även branschfolk i USA har förfasat sig över den digra PR-summan. Man skulle kunna se Netflix usla Oscarsresultat som att Hollywood ger den täta strömningsjätten långfingret.

Joker fick bara två Oscarspriser men så var det i alla fall de tu som den absolut skulle ha. Förutom Joaquin Phoenix pris för hans enastående insats i huvudrollen, även isländska Hildur Guðnadóttir som vann för sin extremt suggestiva, mörkt pulserande filmmusik – utan den hade Joker inte blivit samma succé som den blev.

Parasit har plöjt som en ångvält genom festival- och galasäsongen, och mest anmärkningsvärt är att verket har lyckats med något så ovanligt som att vinna världens två tyngsta filmpris, förutom Oscar för bästa film även Guldpalmen i Cannes. Det har inte skett sedan 1955 då amerikanska Marty vann dubbelt.

Nu är racet över för Parasit. Mästerregissören Bong Joon Ho kan pusta ut. Ett tag. Sen är det upp till bevis igen. Det vore en underdrift att påstå att förväntningarna är höga på den TV-serie på samma material som han håller på att göra för HBO.

Det här är en analys

Slutsatserna är journalistens egna. SVT:s medarbetare agerar inte i något politiskt parti-, företags- eller intresseorganisations intresse. Det är förenligt med SVT:s sändningstillstånd §8 att ”kommentera och belysa händelser och skeenden”.