Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör ställföreträdande ansvarig utgivare Martin Schori på Aftonbladet om varför tidningen publicerat Hoojas identiteter.

Hoojas identitet röjd i nyhetsmedier – följare kritiska

Uppdaterad
Publicerad

Den populära musikduon Hooja har valt att hålla sina identiteter dolda och ansikten maskerade i offentliga sammanhang. Men i veckan valde Aftonbladet att lyfta på masken och avslöja duon med namn och bild i en artikel. I sociala medier är flera följare kritiska.

I Svenska Dagbladet förekommer det länkar till artiklar från innan duon blev Hooja. En granskande nyhetsartikel i Aftonbladet innehåller riktiga namn och bilder på personerna bakom. I artiklarna lyfts att duon både porträtterats i en dokumentär på SVT och även fått sommarprata, utan att berättelsen om vilka de är granskats ordentligt.

– Både i sommarpratet och dokumentären gör de ett antal påståenden om sig själva, hur de lever och deras uppväxt, och vi ville helt enkelt se om det stämde och granska de här makthavarna i nöjesindustrin, säger Martin Schori, ställföreträdande ansvarig utgivare på Aftonbladet.

Han menar att det finns uppgifter som tyder på att duon maskerat sig som en medveten strategi för att slå igenom.

– Om det är något man gör bara för att skapa uppmärksamhet så kan det finnas en rimlighet i att inte spela med i det, säger Martin Schori.

”Populärkulturellt fenomen”

I SVT:s dokumentär Hooja- the movie, avslöjas inte Hoojas riktiga identiteter. I ett mejl till Kulturnyheterna skriver ansvarig utgivare Bengt Strömbro:

– Vi kom fram till att Hooja är ett populärkulturellt fenomen värt att spegla och att det faktum att de valt att bara visa sig i karaktär inte påverkade det beslutet, skriver han i ett mejl till Kulturnyheterna.

Svenska Dagbladet resonerar enligt följande gällande att inte publicera namnen själva men att länka till publiceringar som avslöjar Hoojas identitet:

– För att kunna skriva texten måste det, precis som med all annan journalistik, underbyggas med fakta och då ofta blålänkar, skriver Daniel Kederstedt, biträdande redaktionschef och stf ansvarig utgivare.

Fansen reagerar på sociala medier

På Instagram och Twitter har fans reagerat på Aftonbladets publicering, som ligger bakom betalvägg. Framförallt i samband med ett tidigare inlägg där bandet tackade media som visat hänsyn kring deras önskan att vara anonyma. I kommentarerna menar flera att det då var respektlöst av Aftonbladet att gå ut med artisternas namn och bild.

”Har Aftonbladet outat Hooja?”, skriver en följare.

”Har du frågat dem om att avslöja deras identitet? De vill ju vara anonyma. Respekt!”, skriver en annan. 

Kulturnyheterna har sökt Hooja och berörda nyhetsmedier i artikeln.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.