Tre personer i cowboykläder står tillsammans utanför en träbyggnad.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Varför bryter influerare mot marknadsföringslagen om och om igen? Se teorin i videon. Foto: JLC:s Youtube

Humorgruppen JLC bryter mot marknadsföringslagen: ”Särskilt illa”

Publicerad

JLC bryter mot marknadsföringslagen – enligt Konsumentverkets två stickprov.

Och Kulturnyheterna hittar flera överträdelser av marknadsföringslagen på humorgruppens Youtube – däribland omärkt alkoholreklam.

– Det är särskilt illa, säger Konsumentverkets generaldirektör Cecilia Tisell.

För drygt en vecka sedan gick Konsumentverket ut med att en rad kända svenska influerare bryter mot marknadsföringslagen i sociala medier. Humorgruppen JLC är en av dessa, som varnas för att göra smygreklam för sin energidryck på Youtube.

I beskrivningen till klippen, där drycken figurerar, finns en reklammarkering – men också en länk till energidryckens sociala medier. Konsumentverket anser att märkningen inte skiljer sig tillräckligt från övrigt innehåll och att ”genomsnittskonsumenten därför inte förstår vid en flyktig kontakt att inläggen är marknadsföring”.

Olaglig alkoholreklam

När SVT Kulturnyheterna tittar närmre på JLC:s Youtubekanal hittas fler exempel på samma typ av bristande reklammärkning, än de två stickprov som Konsumentverket gjort.

Det gäller inte bara deras energidryck, utan även gruppens alkoläsk. På JLC:s Youtube-kanal finns klipp utan reklammärkning helt tillägnade alkoläsken – däribland ett klipp från dryckens releasefest.

– Marknadsföring av alkohol ska vara särskilt måttfullt, där finns det tuffare regler, säger Konsumentverkets generaldirektör Cecilia Tisell till SVT och fortsätter:

– Många gånger är det unga människor som läser och följer influerare. Är det då alkohol är det särskilt illa att man struntar i att reklammarkera på ett tydligt sätt.

JLC var den näst mäktigaste aktören i sociala medier 2024, enligt Maktbarometern – och har många minderåriga bland sina följare.

”Nonchalerar lagen”

Varningen från Konsumentverket gällande energidrycken tycks inte ha påverkat JLC:s arbetssätt. Gruppen har fortsatt publicera videor som tycks bryta mot marknadsföringslagen efter att de varnats.

Men JLC är inte ensamma om att bryta mot marknadsföringslagen. Konsumentverket har även pekat ut designern Matilda Djerf, entreprenören Bianca Ingrosso och youtubern Therese Lindgren. Dessa har antingen varnats eller fällts för det tidigare.

– Det finns en stor och bekymmersam nonchalans mot både lagen och följarna, säger Cecilia Tisell och fortsätter:

– Det kan finns ekonomiska incitament i att inte reklammarkera eftersom inlägg som inte reklammarkeras ofta får större genomslag hos följarna.

SVT söker JLC, Bianca Ingrosso, Therese Lindgren och Matilda Djerf.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.