Producenten och låtskrivaren Pontus de Wolfe analyserar försäljningen av Pink Floyds mixerbord. Foto: TT

Pink Floyds mixerbord sålt för 15 miljoner

Uppdaterad
Publicerad

Utrustningen som användes för att färdigställa Pink Floyds album Dark side of the moon har gått under klubban.

Mixerbordet ”The EMI TG12345 MK IV” var en del av Abbey Roads Studio 2 från 1971 till 1983. Förutom att den användes för att färdigställa Pink Floyds klassiska album Dark side of the moon användes den även av Paul McCartney, George Harrison och Ringo Star som alla spelade in soloprojekt med hjälp av konsolen.  

Producenten och låtskrivare Pontus de Wolfe har precis startat en ny podcast som heter Nya Låten där han granskar låtar i sömmarna tillsammans med upphovsmännen. Och inspelningsutrustning är en av de saker som brukar komma på tal. Just det här mixerbordet tror Pontus de Wolfe kommer att bli lite av ett museiföremål, en prestigeägodel, men han hoppas på att det kommer att bli så att det hamnar hos en studio.

– Jag tror att det kan vara en ganska bra investering. Det kanske blir lite som bästa tvätten på en bilservice, säger Pontus de Wolfe till Kulturnyheterna.

Enligt honom skulle flera kunna ta del av det om det hamnade i en studio och det skulle kunna bli ett erbjudande, som en plusmeny eller ett premiumpaket, om man vill spela in med just det mixerbordet.

Två användningsområden

Pontus de Wolfe förklarar att ett mixerbord har två huvudsakliga uppgifter. En del är när man spelar in och drar in ljud genom mixerbordet till en dator eller bandspelare.

– Då är det jätteviktigt vilket mixerbord man använder men ännu viktigare är att den som använder det vet hur man gör. Man får ta någon som är lika duktig som mixerbordet är bra.

Den andra funktionen är när man bokstavligt talat mixar och ställer in ljudvolymer och nivåer på det som man har spelat in.

– Det gör nästan alla uteslutande i dator nu.

Mixerbordet förväntades ropa in 700.000 dollar (cirka 6 miljoner kronor) på auktion men gick för mer än det dubbla, rapporterar Contactmusic.

Är det rimligt att priset för mixerbordet landade på 15 miljoner?

– Man är så lurad av bostadsmarknaden i Sverige just nu med lockpriser så det känns helt naturligt att något går upp till det dubbla. Det finns ju verkligen få av den där typen av mixerbord, legendariska maskiner för inspelning.

”Leva upp till arvet”

Det slutliga priset landade på 1,8 miljoner dollar (cirka 15 miljoner kronor) men vem som har köpt utrustningen är ännu inte känt. Pontus de Wolfe har själv ett piano som har tillhört Hasse Alfredsson och han menar att proveniensen påverkar hur han använder instrumentet.

– Det finns en viss magi. Man respekterar det annorlunda och man kan inte skriva massa smörja på det. Man får liksom leva upp till arvet.

Den som köpt mixerbordet kanske kommer att känna samma sak.

– Ja, jag hoppas att vi kommer att få höra riktigt bra grejer från det.  

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.