Jesper Kouthoofd är en av grundarna av produktionsbolaget Acne men ligger också bakom reklamfiguren Iprenmannnen, som firar 10 år i år. En succé som varken regissören eller kunden kunde förutse.
– Alla tyckte att den var skit, kunden var jättebesviken. Jag vet ärligt talat inte vad som gjorde den till succé, säger Jesper Kouthoofd.
Kulturnyheterna träffade honom på onsdagen för att prata om nya tendenser inom reklamfilm.
– På det ironiska 90-talet skulle reklamfilm verkligen vara reklam. Idag har det blivit en motreaktion, nu vill man att reklamen mer ska förmedla en känsla, säger han.
Jesper Kouthoofd har gjort en hel del reklam av det karaktären – abstrakt reklam med tydliga flirtar till det konstnärliga.
Tillsammans med Teenage engineering har han gjort en konstinstallation för Absolut Vodka. De skapade en datorprogrammerad dockkör som sjöng med mekaniska stämmor och som interagerade både med den fysiska publiken och användare uppkopplade till internet.
Ett projekt som verkligen står i gränslandet mellan vad som är reklam och vad som är konst.
– Jag tror inte att Vin & Sprit hade några djupare ambitioner att utforska det konstnärliga. De vill ju sälja sprit. Det kan se som att det är konst men det är inte det.
Reklambranschens flirtar med konstnärliga är dessutom i viss mån ömsesidig.
– Konstnärer är mycket mer villiga att göra reklam idag. Min generations konstnärer tycker inte att det är något konstigt, det finns inte det där politiska som präglade 70-talet. Det är ett sätt för dem att utmana sig själva tror jag, säger Jesper Kouthoofd som gärna samarbetar med konstnärer i sina reklamprojekt.
Sofia Benholm