Jack Werner: ”Medier bidrar till att sprida terroristers budskap”

Uppdaterad
Publicerad

Attentatsmannen, som misstänks ha skjutit ihjäl minst 50 personer i Nya Zeeland i fredags, direktsände dådet på Facebook. Videon spreds världen över, både av privatpersoner och etablerade medier.

– Det var nästan som att terrordådet var inkapslat i ett PR-paket, säger frilansjournalisten Jack Werner till Kulturnyheterna.

Den 17 minuter långa livesändningen av terrordådet i Christchurch har spritts miljontals gånger i sociala medier. Trots att Facebook menar att man raderade videon 1,5 miljoner gånger under det första dygnet fortsätter den att spridas på nätet.

Referenser till Drottninggatan

En rad etablerade nyhetsmedier har spridit delar av filmen. Frilansjournalisten Jack Werner är viral expert och menar att medier många gånger sväljer betet och ofrivilligt går tveksamma ärenden.

– Videon är som ett paket med symboler med olika lager av ironi, som används för att säga till likasinnade där ute att det här är ett startskott, vi ska sätta igång nu, säger Jack Werner till Kulturnyheterna.

Brittiska Mail Online är en av de nyhetsförmedlare som publicerade det ”manifest” som gärningsmannen skrev innan dådet, där han påstår sig ha inspirerats av olika terrorattentat i Europa. Flera svenska medier publicerade också artiklar om de kopplingar till Sverige som fanns i manifestet, bland annat kring offren från lastbilsattacken på Drottninggatan.

En journalistisk utmaning

– Manifestet är en klusterbomb av lokala vinklar. Han nämner olika personer i olika länder, allt för att medier ska ta upp dådet och sätta det i en lokal kontext, säger Jack Werner.

Och hur medier ska hantera den här typen av material är en journalistisk utmaning, menar Jack Werner.

– Det här budskapet är en parasit på den journalistiska bedömningen av en nyhet. De bygger upp berättelsen så att den ska passa in på de grundläggande begreppen allmänintresse och konsekvensneutralitet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.