Skådespelaren Johnny Depp har legat i rättstvist med tidningen The Sun, efter en artikel som utmålade honom som hustrumisshandlare. Foto: TT/Alexandra Wey

Johnny Depp förlorar i rättegången mot tidningen The Sun

Uppdaterad
Publicerad

Hollywoodstjärnan Johnny Depp stämde den brittiska tidningen The Sun för förtal efter en artikel där han anklagades för att ha misshandlat sin exfru. Nu ger domstolen The Sun rätt.

Rättegången mellan skådespelaren Johnny Depp, hans exfru Amber Heard och tidningen The Sun fick hela världens uppmärksamhet när den ägde rum i London i juli 2020.

Det handlade om en artikel i The Sun från 2018, där Johnny Depp anklagas för att ha misshandlat sin exfru medan de var tillsammans – något han själv förnekade.

Artikeln ledde till att skådespelaren stämde The Suns ansvarige utgivare Dan Wootton och tidningens ägare News Group Newspapers (NGN) för förtal.

The Sun får rätt

Under måndagsförmiddagen föll domen till The Suns fördel. Domstolen anser att anklagelserna mot Johnny Depp har bäring.

Dan Wootton och The Sun har argumenterat för att artikeln inte utgör förtal eftersom de menar att den bygger på sanna uppgifter som till exempel vittnesmål, fotografier, medicinska bevis, Depps egna sms och ljudupptagningar.

Fallet har kallats för ”den största engelska förtalstvisten under 2000-talet”. Rättsprocessen kan fortsätta om domen överklagas.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer