Kampanjlåtarna som blev snackisar

Uppdaterad
Publicerad

I USA går musik och politik hand i hand. Inte minst under presidentvalen, då kampanjmusiken varit ständigt omdiskuterad. Rockjournalisten Markus Larsson listar tre låtar som satte avtryck i amerikanska valhistorien.  

Hillary Clinton kampanjade med Dolly Partons hit 9 to 5, ABBA-dyrkaren John Mc Cain spelade Take a Chance on me och George W. Bush förknippades med Tom Pettys I Won´t Back Down. 

Musik har alltid används under presidentkandidaternas kampanjande som ett hjälpmedel att spegla partiernas ideologier och nå ut till sina väljare. Även för att stärka sina karaktärer. 

Det verkar inte ha spelat någon roll om texten passat till sammanhanget eller om artisterna ens velat förknippas med partiet.

Hör Markus Larsson lista tre låtar vi minns i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.