På klädkedjans hemsida fanns det sex bilder på en modell där nyckelben, bröstkorg och knäskålar syntes tydligt framträdande under huden. Anmälaren ansåg att modellen var extremt underviktig och inte alls såg ut att må bra. Personen menar att företag inte borde få använda modeller av den kroppstypen i sin reklam.
Fälls av Reklamombudsmannen
Nu fäller Reklamombudsmannens opinionsnämnd reklamen för att inte ha tagit sitt sociala och yrkesmässiga ansvar. Användandet av exceptionellt smala modeller strider mot Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation och bidrar till orealistiska ideal.
Kontrollerar sina modeller
Zaras ägare, Inditex S.A som producerat reklamen säger till Reklamombudsmannen att de tar frågan om sina modellers hälsa på stort allvar och löpande kontrollerar att deras modeller följer en obligatorisk standard. Enligt företaget kan kameralinsen som användes under fotograferingen förvrängt proportionerna på bilden och gjort att modellen såg smalare ut än hon faktiskt är. Bilderna är nu borttagna från webbplatsen.