Zarabutiken på Drottninggatan Foto: Ingvar Karmhed/TT

Klädkedjan Zara fälld för smal modell

Publicerad

En privatperson reagerade på bilder i Zaras webbshop där modellen såg underviktig ut och anmälde reklamen till Reklamombudsmannen. Nu fälls klädkedjan för bristande socialt ansvar genom genom användandet av alldeles för smala modeller.

På klädkedjans hemsida fanns det sex bilder på en modell där nyckelben, bröstkorg och knäskålar syntes tydligt framträdande under huden. Anmälaren ansåg att modellen var extremt underviktig och inte alls såg ut att må bra. Personen menar att företag inte borde få använda modeller av den kroppstypen i sin reklam.

Fälls av Reklamombudsmannen

Nu fäller Reklamombudsmannens opinionsnämnd reklamen för att inte ha tagit sitt sociala och yrkesmässiga ansvar. Användandet av exceptionellt smala modeller strider mot Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation och bidrar till orealistiska ideal.

Kontrollerar sina modeller

Zaras ägare, Inditex S.A som producerat reklamen säger till Reklamombudsmannen att de tar frågan om sina modellers hälsa på stort allvar och löpande kontrollerar att deras modeller följer en obligatorisk standard. Enligt företaget kan kameralinsen som användes under fotograferingen förvrängt proportionerna på bilden och gjort att modellen såg smalare ut än hon faktiskt är. Bilderna är nu borttagna från webbplatsen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.