Förra sommaren ansökte företaget Biljett nu, som tillhandahåller konsertbiljetter, om konkurs.
Parallellt med konkursen startade företagets vd en ny biljettförsäljningssajt: Hasses Evenemangsbiljetter. På så sätt skulle kunder som handlat genom Biljett Nu få sina biljetter enligt avtalat.
De senaste åren har flera klagomål från kunder om uteblivna eller sena biljetter från Biljett Nu inkommit till Konsumentverket. Myndigheten räknar till 135 registrerade ärenden.
Miljonskuld
Företaget är också kraftigt skuldsatt. Förra året hade Biljett Nu en skuld på 1,5 miljoner kronor till Skatteverket. Helt felaktigt, tyckte företaget, som tog skuldfrågan till domstol.
Förvaltningsrätten gav bolaget rätt, men beslutet överklagades av Kammarrätten. Ärenden överklagades till Högsta förvaltningsdomstolen, som i slutet av sommaren meddelade att man inte tänker ta upp fallet. Biljett Nu måste betala tillbaka, och nu har skulden vuxit till 5,4 miljoner kronor, enligt uppgift till Kulturnyheterna.
Varnar för åtgärder
Nu har Biljett Nu:s webbplats tagits över av Hasses Evenemangsbiljetter. Företaget har inte skulder till Skatteverket, men Konsumentverket riktar nu skarp kritik mot företagets försäljningsmetoder.
I ett utlåtande från Konsumentverket begär myndigheten ett yttrande från Hasses Evenemangsbiljetter, annars kan myndigheten gå vidare med tillsynsåtgärder, och på sikt stoppa sajten.
Säljer redan slutsålda biljetter
Konsumentverket anser att det finns flertalet problem gällande marknadsföring och avtal med kunderna som Hasses Evenemangsbiljetter måste förbättra.
— Vi vill att bolaget ska lämna tydligare information till konsumenterna. I dagsläget är det inte helt tydligt att det handlar om en andrahandsförsäljning, säger Sanna Jonasson, jurist hos Konsumentverket.
Lista på åtgärder
Myndigheten har skickat över en lista med åtgärder som bör genomföras. Man har också bjudit in biljettföretaget ett antal gånger för att diskutera problemen. Men, Hasses Evenemangsbiljetter har inte svarat. Bland de åtgärder som ska förbättras finns problem med försenade biljetter, men också oklarhet gällande vilken sorts biljetter som säljs.
Kunder har också klagat på att de inte har fått veta att biljetten de köpt sålts till ett högre pris än hos auktoriserade återförsäljare.
— Kunden köper biljetter i kategorin ”bra sittplats” eller ”bästa sittplats”. Eftersom arrangörerna inte använder samma indelning så kan du ju som konsument bli vilseled, säger Sanna Jonasson.
Kräver svar senast fredag
Sista dagen som Hasses Evenemangsbiljetter kan svara Konsumentverket är den 30 september. Sanna Jonasson tror att biljettföretaget kommer att svara myndigheten men tillägger samtidigt att det kan bli tal om åtgärder om felen inte åtgärdas.
— Bolaget kan föreläggas att sluta tillämpa de avtalsvillkor som vi bedömer är oskäliga. Eller, så kan de föreläggas att sluta använda vilseledande marknadsföring, säger Sanna Jonasson.
Om inget görs kan också ärendet landa hos marknads- och patent-domstolen.
I ett skriftligt svar till Kulturnyheterna meddelar Hasses evenemangsbiljetter att bolaget ”dessvärre inte har haft möjlighet att svara Konsumentverket ännu”, och att man nu kommer att begära att få mer tid till att göra det.