Han var aktiv fram till sin död och hans konst berörde alltjämt orättvisorna i samhället.
Efter utbildning vid Konsthögskolan i Stockholm arbetade Elis Eriksson som skulptör i traditionell stil. Hans tidiga arbeten är föreställande, ofta i en livfull och mustig stil.
Konceptuella drag
Under det tidiga 1950-talet fick hans skulpturer en mer abstrakt karaktär, till exempel stuckreliefen i Hotell Malmen i Stockholm. Vid slutet av decenniet var hans formspråk helt abstrakt.
Därefter utvecklades hans konstnärskap i riktning mot en dadaistisk hållning, och från 1960-talets början finns det också konceptuella drag i hans uttrycksmedel.
Retrospektiv utställning
Elis Eriksson dokumenterade sitt dagliga liv och möten med människor och samlade alla slags vardagliga spår av dessa. Gestaltningen var livfullt naivistisk och teckningar blandades fritt med ord och satser.
Hans produktion omfattar både material samlat i glasburkar eller lådor och collage av tidningspapper, pappbitar eller utsågade träreliefer.
Under året visas en retrospektiv utställning om Elis Erikssons verk runt om i landet.