Foto: Linus Sundahl-Djerf/SvD/TT

Konsumentombudsmannen: Katrin Zytomierska bör dömas för dold reklam

Uppdaterad
Publicerad

Influeraren Katrin Zytomierska har brutit mot lagen och bör betala vite, anser Konsumentombudsmannen, KO.

2020 förbjöds Katrin Zytomierska att marknadsföra fiskolja av Patent- och marknadsdomstolen. Domstolen ansåg att reklamen gav intryck av att man skulle löpa mindre risk att smittas av covid om man tog oljan, eller klara infektionen bättre.

Zytomierska fick inte marknadsföra oljan eller andra kosttillskott med påståenden om att varorna skulle ha egenskaper de inte har.

Domen kopplades till ett vite om 250 000 kronor för influeraren och en miljon för hennes företag. Det betyder att om man inte framåt i tiden upphör med marknadsföringen kan domstolen tvinga en att betala.

”Oärligt” och olagligt

Nu menar Konsumentombudsmannen, KO, att influeraren brutit mot lagen igen och därför ska betala vitet.

Efter domen har hon gjort reklam för produkter från sitt eget företag utan att annonsmarkera dem i sociala medier och bör nu betala, enligt KO.

”Att arbeta med dold marknadsföring är både oärligt mot följarna och bryter mot marknadsföringslagen”, säger Konsumentombudsmannens processråd Pär Magnusson i ett pressmeddelande.

”Frågan bör ställas till Instagram”

Katrin Zytomierska skriver på Instagram att hon reklammärkt allt sedan 2020 och att flera användare märkt att reklammärkningen ibland ”föll bort” vid det givna tillfället.

Hennes advokat Mark Safaryan säger till Aftonbladet att Zytomierska inte gjort något fel.

– Vi vet inte anledningen till att reklammarkeringen vid tillfälle försvunnit och sedan kommit tillbaka. Den frågan bör rimligtvis ställas till behöriga på Instagram. Tekniskt strul hos Instagram förekommer alltjämt och det inte går att utesluta att markeringarna faller bort, säger han.

Kulturnyheterna har sökt Katrin Zytomierska.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.