Koreanska par klädkoordinerar – som en kärleksförklaring

Publicerad

Det sydkoreanska modefenomenet couple look är en etablerad form av kärleksförklaring som spridit sig till flera asiatiska länder.

– Jag tycker att det är gulligt, säger den koreanska youtubern Becky White.

– Vissa går till överdrift och klär sig precis likadant. Exakt samma skjorta, exakt samma byxor, exakt samma skor. Men numera försöker en del gå ifrån det lite för att snarare ha en matchande stil, säger youtubern Becky White.

Hon har en youtube-kanal ihop med sin fästman, där de ibland färgkoordinerar.

– Det är ett sätt att öppet meddela omvärlden: ”vi är ett par och vi älskar varandra!”. Jag tycker att det är gulligt, säger Becky White.

Pinsamt eller humoristiskt

I Sverige verkar matchande kläder vara reserverade till tvillingbarn – ibland till mamma och dotter. För par finns främst matchande pyjamasar.

– Så långt vi kan sträcka oss, men det är ändå inom hemmet. Det är ju inte något som man manifesterar utåt, säger Jessica Conrah, modevetare vid Stockholms universitet.

I offentligheten ser vi sällan helt klädkoordinerande par, med undantag för Britney Spears och Justin Timberlakes ikoniska jeanslook från 2001. Den blev snabbt en rolig maskeradutklädnad för par som ville klä ut sig ihop.

Conrah menar att vi i västvärlden förknippar matchande kläder med humor eller misslyckanden.

– Ser vi likadana kläder så tänker vi ”vad pinsamt, oj vi råkade köpa samma klänning och gå på den här festen”, säger hon.

Kommer trenden hot tillsammans med den koreanska våren?

Becky White tror att man i Sydkorea är mer van vid att visa grupptillhörighet genom kläder.

Man bär skoluniform länge, och män bär militär uniform i nästan två år. Man har också adopterat den amerikanska letterman-jackan som visar vilket universitet man studerar vid. Hon menar att det är tecken på ett mer kollektivistiskt samhälle.

– I väst kanske man tänker ”wow, ni försöker verkligen bevisa att ni är ihop”, men i Korea är det inte så konstigt, säger Becky White.

Kanske är couple look därför en trend som inte kommer slå igenom med den så kallade koreanska vågen.

–  Vi håller det här konformistiska, kollektiva bortom oss. Om det är likadant eller om det klädkoordineras för mycket då blir det nästan lite kitschigt eller smaklöst. Man ska visa sitt jag, säger Jessica Conrah.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.