Den 20 maj 1873 tog Levi Strauss patent på jeansmodellen Levis 501:or. Nu, 150 år senare, är plagget sedan länge en del av populärkulturen, och har prytt den ena mer kända rumpan efter den andra.
Just kopplingen till kändisar har varit avgörande för jeansmodellens status i dag menar SVT Kulturnyheternas modekritiker Dennis Dahlqvist:
– Kopplingen och den massmediala uppmärksamhet är det som gör plagget ikoniskt, inte att de sitter jättebra, säger han till SVT och berättar när han som tonåring på 1970-talet köpte sitt första par:
– Plötsligt var det såhär: okej, nu måste vi ha 501:or. Det är enda gången i historien som jag känt att jag kan inte ha några andra byxor än Levis 501:or.
Toyboy gav ikonstatus
Genom årtiondena har jeansmodellen varit mer eller mindre trendig, och burits av alla från Marilyn Monroe och James Dean till Pamela Anderson och Kurt Cobain.
Men på 1980-talet hände något som slog fast jeansmodellens ikonstatus en gång för alla. Och detta tack vare en reklamfilm med artisten – och tillika ”Madonnas toyboy” – Nick Kamen, berättar Dennis Dahlqvist:
– Reklamfilmen var väldigt retro och det var första gången man gjorde retro såhär. Sedan hela den här grejen att man objektifierade män. Det var ganska nytt, säger han och fortsätter:
– Det var många saker som kom tillsammans i det här ögonblicket när Nick Kamen tar av sig byxorna som gjorde att jeansen till slut blev det som de är i dag.
Reklamen släpptes 1984. Samma år släpper Bruce Springsteen albumet ”Born in the USA”, vars välkända omslag är taget av fotografen Annie Leibovitz och där Bruce Springsteen ses posera i ett par Levis 501:or.