• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Sydvästra industriområdet i Oskarshamns kommun, Kalmar län. Det brinner i aluminiumspån, röken sprids österut mot E22:an och södra Oskarshamn. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Kalmar.

Konstnären Makode Linde och Kulturhusets konstchef Marianne Lindberg De Geer. Foto: TT

Lindberg de Geer om titelstriden: ”Hyckleri och fars”

Uppdaterad
Publicerad

Debatten kring utställningstiteln ”Negerkungens återkomst” på konstnären Makode Lindes kommande utställning på Kulturhuset i Stockholm fortsätter. Kulturhusets vd Benny Fredriksson tycker att titeln är olämplig men husets konstchef Marianne Lindberg De Geer backar konstnären och tycker att debatten vittnar om ett snävt debattklimat:

– Jag tycker det är hyckleri och fars. Rötterna hittar vi i den svenska kränkthetsnormen som tystar det här landet. Vi blir ett DDR, säger Marianne Lindberg de Geer till Kulturnyheterna.

– När en konstnär som Makode Linde säger ’okej, ni kallar mig neger, visst jag är neger, och inte bara det, jag är tillbaka här i Kulturhuset som Pippis pappa Negerkungen’, då håller han upp en spegel som alla kan se sig själva i.  

Makode Linde

Hennes åsikter skiljer sig från Kulturhusets vd Benny Fredriksson som i ett uttalande igår uttryckte en oro för hur titeln uppfattas när den tas ur sitt sammanhang i till exempel annonser och affischer på stan. Däremot har Fredriksson gett klartecken till att titeln används inne i utställningen.

Konstens frihet eller censur?

Men vad debatten egentligen handlar om – konstens frihet, maktförhållande eller censur? – beror på vem man frågar. Aftonbladets kulturchef Åsa Linderborg skriver om en kränkthet som hotar konstens frihet medan andra debattörer, som konstvetaren Araia Ghirmai Sebhatu, kallar titel-bråket en PR-kupp:

– Makode Linde vill skapa kontrovers kring sin konst. Om man bara läser Dagens Nyheter kan man tro att Benny Fredriksson är på ena sidan och Makode Linde på den andra men så är det ju inte. Detta är ett spel i marknadsföringen, säger Araia Ghirmai Sebhatu till Kulturnyheterna.

Han skulle istället gärna se en diskussion om varför Makode Lindes konst anses vara anti-rasistisk och varför det är just den man väljer att visa på gallerier och konsthallar.  

– Jag tycker att hans konst är rasistisk eftersom den innehåller ett rasistiskt formspråk som black-face till exempel, säger Araia Ghirmai Sebhatu.

Konstkritik är inte censur

Han håller inte alls med om Åsa Linderborgs tes att det handlar om lättkränkthet och censur:

– Som konstvetare tar jag mig rätten att kritisera konsten och mekanismerna runt om kring, det är det jag gör, säger han.

Utställningen öppnar i slutet av januari och till dess bör titelfrågan vara löst:

– Jag stöttar Makode Lindes val av titel som jag tycker är kongenial med verket han kommer att visa hos oss, säger Marianne Lindberg De Geer.

Kulturnyheterna har sökt Kulturhusets vd Benny Fredriksson eftersom han som högste chef har sista ordet. Kommunikationschefen hänvisar till det skriftliga uttalandet och tillägger att diskussioner fortfarande pågår mellan Kulturhuset och Makode Linde.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Makode Linde

Mer i ämnet