Den världsberömde koreografen Mats Ek tycker att det är dags att vända på perspektivet när ”Julia och Romeo” sätts upp som en helaftonsbalett, eftersom det i berättelsen är Julia som är den drivande kraften.
– Jag tycker själv att det är dags att vända på steken. Så enkelt. Det är ju faktiskt så att den som har fokus i berättelsen är Julia. Hennes familj är den tongivande och det är där dramat mellan generationerna äger rum, säger han.
Mats Ek är ett av de viktigast namnen i den internationella dansvärlden. Men det är länge sen den nu 68-årige koreografen sist gjorde ett stort helaftonsverk.
– I min ålder är det rätt så krävande. Eftersom jag arbetar med min egen kropp som utgångspunkt så blir det väldigt tungt. Men jag har länge velat komma åt just ”Romeo och Julia”, säger Mats Ek.
”Extremt skör och väldigt stark”
SVT:s Aktuellt fick vara med bakom kulisserna och följa baletten växa fram. Och det är ett hårt arbete. Inte minst för dansarna som tar ut sig till sitt yttersta. Nu närmar sig premiären, men många problem är kvar att lösa. Dansarna ska till exempel växa in i sina roller. Den japanska dansaren Mariko Kida, som dansar Julia, arbetar med att hitta rollens själ.
– Hon är en väldigt komplicerad person. Det är i alla fall så jag känner. Det är paradoxalt för samtidigt som hon är extremt skör är hon också väldigt stark, säger dansaren.
Skadedrabbad Julia
Mariko Kida är överansträngd och brottas med en skada i ena höften. När Aktuellt är på plats får hon finna sig i att bara titta på.
– Ibland pressar man sig, trots att man känner smärta. Och det är just vad jag gjorde under förra veckans repetitioner, förklarar Mariko Kida.
Enligt Mats Ek är skador vanliga under repetitionerna och han har en teori om varför.
– När kraven stegras och spänningarna stiger, så blir det tyvärr skador av psykosomatiska orsaker. Jag vet inte om det är så i det här fallet, men det brukar alltid infinna sig, om inte förr, så på premiärdagen, säger han.
”Han kräver mycket”
Trots kraven kommer dansare från hela världen för att få arbeta med just Mats Ek. Och Mariko Kida, som kommer från Japan, tycker mycket om att arbeta med honom.
– Han kräver mycket. Han vet vad han vill och är väldigt tydlig. Samtidigt är han fascinerande. I studion visar han alltid röreslerna fullt ut och ger 100 procent, säger hon.
Själv är Mariko Kida övertygad om att hon kommer att dansa på premiären.
– Självklart. Nu vet jag precis hur jag ska göra för att vårda och ta hand om min skada, så det är därför jag vet att jag kommer att dansa på premiären.
”Julia och Romeo” har premiär på Kungliga Operan i Stockholm den 24 maj.
Reporter i inslaget: Anna Olsdotter Arnmar