Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Foto: AP/TT

Spanska medier ger olika bilder av omröstningen i Katalonien

Världens ögon har vänts mot Katalonien efter att regionen röstade om självständighet från Spanien den första oktober. Men beroende på vilka medier spanjorerna konsumerar får man väldigt olika bilder av det politiska läget.

I dag kan Kataloniens regionpresident Carles Puigdemont förklara Katalonien självständigt från Spanien, men Madrid anser att omröstningen strider mot spansk grundlag och premiärminister Mariano Rajoy har sagt sig villig att upphäva det katalanska självstyret som en sista utväg.

Politiserade medier

Frågan har polariserat Spanien och detta speglas även i landets medier, som enligt Spanienkännaren och författaren Thomas Gustafsson är hårt politiserade.

– Spanska medier är så kallade political newspapers. El País står traditionellt sett närmast socialistpartiet, El Mundo är liberal och La Razón står nära (det konservativa partiet) Partido Popular och skulle inte klara sig en dag utan stöd från partiet, säger han.

Olika bilder av omröstningen

Detta speglades inte minst under självständighetsomröstningen den första oktober. Medan internationella och sociala medier fokuserade på polisvåldet mot personer som försökte rösta fanns den bilden inte representerad i spanska riksmedier, enligt Thomas Gustafsson.

– När man slår upp en tidning så skildras inget av polisens hårda ingripande i riksmedier, där skildras det som en liten grupp orosmakare som slogs med polisen. Var man på plats så såg man ju enorma köer med vanliga människor, säger han.

Katalanska tidningen La Vanguardia publicerade till exempel ett vittnesmål från en kvinna som berättade att polisen brutit fem av hennes fingrar och tafsat på henne när hon skulle rösta, medan El Mundo plockade upp den nyheten först två dagar senare när det framkom att hon bara fått ett finger skadat.

Regeringen byter tv-chefer

Även bland tv-kanalerna märks skillnad, berättar Thomas Gustafsson. Katalanska TV3 har en annan nyhetsvärdering än rikskanalen TVE.

– Rikstelevisionen är inte alls lika fri som i Sverige. Det är politiskt tillsatta chefer och när det kommer en ny regering byter man alltid ut cheferna, säger Thomas Gustafsson.

Folkomröstningen i Katalonien har inte godkänts av Spanien. 90 procent röstade ja till självständighet men bara 43 procent av de röstberättigade deltog.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Kataloniens självständighetskamp

Mer i ämnet