Telias vd och koncernchef Johan Dennelind. Foto: TT

Telia stoppar fri surf på sociala medier

Uppdaterad
Publicerad

Efter en mångårig konflikt backar Telia från sitt kunderbjudande om fri surf på utvalda sociala medier när surfen är slut. Erbjudandet kritiserades av Post- och telestyrelsen för att strida mot nätneutraliteten redan 2016, och fälldes i Förvaltningsrätten i september.

Erbjudandet har inneburit att Telia-kunder kunnat fortsätta surfa på sociala medier som Facebook och Snapchat även efter att deras surfpott tagit slut. Men erbjudandet har fått hård kritik av Post- och telestyrelsen (PTS) 2016 för att strida mot EU-lagen om nätneutralitet, som förordar att all trafik på nätet ska behandlas lika – inga företag ska ges gräddfiler.

Sedan dess har konflikten snurrat på: Telia överklagade PTS beslut till Förvaltningsrätten i Stockholm, men fälldes även där i slutet av september. Nu har Telia justerat tjänsten ” Fri surf sociala medier” så att det inte längre går att surfa när potten är slut, rapporterat Breakit.

– Vi fick domen från förvaltningsrätten för två-tre veckor sedan. Sedan har vi har noggrant analyserat domen och beslutat att följa den, säger Inger Gunterberg, pressansvarig på Telia, till nyhetssajten.

Välkomnas av medieföreträdare

En lång rad företrädare för svenska medier har i flera års tid kritiserat Telias fri surf-erbjudande för att skapa orättvisa fördelar för sociala medie-jättar. Nu välkomnar Utgivarna, svenska publicisters intresseorganisation, beslutet om att stoppa tjänsten.

”Nätneutraliteten har vunnit. Telia ger upp och slutar med tjänsten som snedvridit konkurrensen”, skriver de i ett pressmeddelande, och fortsätter.

”Telia har genom sitt agerande bidragit till att stärka den dominerande ställning som aktörer som Facebook redan har, på bekostnad av svenska medieföretag”.

Texten har uppdaterats. I en tidigare version stod att Telia stoppar tjänsten Fri surf social, men den har i själva verket justerats.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.