SVT om melloartisternas reklamjobb: ”De får göra vad de vill”

Uppdaterad
Publicerad

SVT verkar ha blivit mer generös i tolkningen av regelverket för Melodifestivalartisters reklamuppdrag. ”Artisterna har rätt att göra vad de vill, så länge det inte kopplas till Melodifestivalen”, menar Melodifestivalens projektledare Anders Wistbacka.

Aftonbladets reporter, Melodifestivalveteranen Tobbe Ek, menar att det finns en glidning i hur SVT tolkar regelverket gällande de tävlandes kommersiella uppdrag.

– För 20 år sen var artisters reklamsamarbeten ett kontroversiellt ämne. SVT var noga med att Melodifestvialsmedverkande artister inte fick beblanda sig med företag. Nuförtiden är det många artister som får sin huvudinkomst via kommersiella samarbeten och eftersom Melodifestivalen vill ha med de hetaste artisterna så har regelverket behövts tolkas mer öppet, säger Tobbe Ek.

Melodifestivalen 2023

Liamoo, Theoz och Vlad Reiser är några av de artister som genom åren behövt förhålla sig till Melodifestivalens regelverk gällande reklamsamarbeten.

2019 ansåg Melodifestivalens projektledare Anette Helenius att influencern och mellodeltagaren Vlad Reisers marknadsföring av lånförmedlingstjänster via sitt instagramkonto ”inte var okej” och det dröjde inte länge förrän reklamen raderades.

Får göra vad de vill

I årets upplaga av Melodifestivalen anser projektledaren Anders Wistbacka att deltagarna ”har rätt att göra vad de vill, så länge det inte finns någon koppling till Melodifestivalen”.

Theoz, som är en av årets tävlande, får förhålla sig till en mer snäll tolkning av regelverket gällande reklamsamarbeten. Han får fortsätta tävla trots att han har marknadsfört onlinespel på sina sociala plattformar.

Anpassas till influencer-yrket

SVTs presschef Camilla Hagert menar att det har skett en förändring i medielandskapet och att SVT även har behövt anpassa sig till influencer-yrket:

– Det har blivit en förflyttning av hela influencer-fenomenet. Vi skulle inte få någon artist att medverka om det var så att de tävlande inte alls får förknippas med kommersiella aktörer utanför Melodifestivalen, säger Camilla Hagert.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Melodifestivalen 2023

Mer i ämnet