Komedin ”Misantropen” skrevs av fransmannen Molière (egentligen Jean-Baptiste Poquelin) redan år 1666. På Malmö stadsteater, i Anna Petterssons regi, gestaltas kvinnorollerna av män och tvärtom.
”Det fungerade sådär”
Misantropen Alcestine hatar den förljugna tid hon lever i och envisas med att alltid tala sanning, oavsett konsekvenser.
– Det fungerade sådär. Det lät som en jättekul idé att en kvinna är misantropen, och huvudrollsinnehavaren Anneli Martini är väldigt bra. Men det blir för mycket. Som en sorts speedad dragshow. Jag hade förhoppningar om att få lära mig lite mer om mig själv, säger Kulturnyheternas kritiker Ditte Hammar, som har sett uppsättningens premiär på Stadsteatern/Hipp i Malmö.
”Väldigt roligt”
Ditte Hammar hade ändå roligt i salongen:
– Det var väldigt roligt. Det var många infall, som en gigantisk säng där det plötsligt dök upp en massa personer som hade ett slags pyjamasparty, med personer ur publiken.
”Kunde valt en annan pjäs”
Hur har då Anna Pettersson med kollegor använt sig av den närmare 350 år gamla Molière-texten?
– De har slängt in lite moderna saker, till exempel av Ulf Lundell, men det mesta är Molières originaltext. Men man jobbade inte med texten, utan snarare emot den. [...] Om man inte ville använda sig av finesserna i Molières språk, kunde man ha valt en annan pjäs, tycker Ditte Hammar.