Kritik mot modebranschens kvinnokropp

Publicerad

Modeskaparen Minna Palmqvist vill göra mode för vanliga kroppar. Hon gör det genom att skapa nya provdockor.

Fem vita provdockor står uppställda mot en grön fondmatta. Var och en har en unik kroppsform som bryter mot hur den vanliga provdockan brukar se ut.

– Den bild som vi matas med är ingens kropp, för nästan ingen ser ut så. Därför har utställningen fått namnet ”No body”, säger Minna Palmqvist och menar att utställningen är en hänvisning till de kvinnokroppar som sällan syns på catwalken, i reklamen eller i samhället.

Ett nytt mode

Genom att förändra kroppsformen på provdockan vill hon skapa ett mode som ännu inte finns. Ett nytt mode som passar de kroppar som existerar.

Minna Palmqvist är formgivare och modedesigner och utställningen ”No Body” är en fortsättning på hennes ständiga projekt ”Intimately Social” som startade som hennes magisterarbete på Konstfack 2007.

Begreppet – intimt social – kommer från den brittiska socialantropologen Mary Douglas som menade att vi har två kroppar, en intim och en social, som ständigt är i konflikt med varandra. Den sociala representerar den kropp som vi vill presentera, den intima hur vi egentligen ser ut.

Oönskade kroppsformer

Minnas Palmqvists plagg och objekt tar ofta form ur intima detaljer och oönskade kroppsformer. Idealet hon vill gå emot är den långa, smala och slanka kvinnokroppen som oftast representeras i modemagasin, i reklam och på catwalken.

– Jag känner väldigt få människor som är fullt nöjda med sin kropp som den är. Alla vill skapa en bättre illusion av sig själv. Jag också. Det är för att vi har blivit lärda det.

Alla dockor har ett eget namn och refererar till ett specifikt problem som Minna Palmqvist ser både hos sig själv, hos andra i sin omgivning och i relation till kvinnokroppen.

Trying so hard handlar till exempel om kroppen som försöker och försöker passa in i något som inte går, som vägrar acceptera att man vuxit ur sin storlek och därmed köper för små kläder och därmed bildas märken på huden. Out of control om en kropp som upplevs leva sitt eget liv och som man inte har kontroll över.

Avgörande för kläderna

Varför är provdockan eller torson ett viktigt redskap för modeskapandet?

– Provdockan är avgörande för hur kroppsformen på kläderna kommer att bli, eftersom det är på den man ser hur kläderna faller och visst förstår jag att det måste finnas en standard, man måste veta vad man menar när man säger Medium, men eftersom de flesta provdockorna som finns bara har en och samma form: smal, timglasformad, oftast i storlek C36, så blir formen på kläderna likartade. 

Bredvid utställningen hänger klädskisser på en ställning, plagg som gjorts utifrån de skulpterade provdockornas form. Det är i materialet bomullsväv och bär namnet efter den provdocka som den har anpassats efter.

– Trying so hard är jättetydlig, eftersom här ser man hur de för små storlekarna på underkläderna skär in i kroppen och gör avtryck, berättar hon och håller upp modellen.

Vrida loss skapandet

Oavsett om Minna Palmqvists provdockor kommer att leda till en fullständig klädkollektion i framtiden eller inte, så väcker processen frågor som är viktiga för henne för att komma vidare i sitt projekt:

– Jag ser dockorna som ett viktigt arbetsredskap för mig att kunna gå loss på saker jag är frustrerad över och det kommer kunna vrida loss mitt sätt att skapa kläder på, säger Palmqvist.

Vad hoppas du att du ska åstadkomma?

– Att det händer något med folks sätt att tänka kring de här frågorna, om hur modevärlden och samhället i stort ständigt konstruerar ideal. Men framförallt att folk börjar prata om det här.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.