Foto: TT

Morgontidningarna fortsätter tappa läsare

Uppdaterad
Publicerad

Svenska morgontidningar fortsätter kämpa med räckvidden. I genomsnitt har stora svenska medier som Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter och Göteborgs-Posten fortsatt tappa läsare sedan samma mätperiod 2017. Det visar den senaste rapporten från Orvesto Konsument.

Dagens Nyheter har tappat 5 procent, Svenska Dagbladet har förlorat 8, Göteborgs-Posten 12 och Sydsvenskan 2,5 procent i sammanlagd räckvidd för print, e-tidning och webb, sen samma mätperiod 2017.

Dagens Industri har legat stabilt i läsare av den tryckta tidningen, men rasar digitalt. Där har nära hälften av läsarna försvunnit det senaste åren, vilket ger en total minskning av räckvidden på 17 procent. Detta kan enligt Orvesto delvis förklaras av en ökande användning av så kallade betalväggar, samt att trafiken till DI:s nyhetsapp inte finns med i mätningen.

Metro ligger stadigt i räckvidd under mätperioden, med en liten minskning på 3000 läsare (0,03 procent) sedan 2017.

Kvällstidningarna går framåt

För de stora kvällstidningarna ser det bättre ut, framförallt digitalt. Aftonbladet har ökat sin räckvidd med 5 procent det senaste året, medan Expressen ökar med nästan 9 procent under samma period.

Aftonbladet står dock kvar som den största medieaktören med en sammanlagd räckvidd på 3,6 miljoner personer en genomsnittlig vardag, jämfört med Expressens 2,5 miljoner i räckvidd.

Orvesto Konsuments senaste undersökning genomfördes under perioden 1 januari – 30 april. Totalt svarade 13 354 personer på frågorna om print och e-tidningar, medan den digitala räckvidden mäts av en panel bestående av 18 000 personer.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.