Lady Gaga under halvtidsföreställningen på Super Bowl 2017. Foto: AP/TT

Lady Gaga-feber: Stjärnans skivförsäljning har tiodubblats

Uppdaterad
Publicerad

111 miljoner amerikaner såg Lady Gaga riva av en fyrverkerisprakande hitkavalkad under helgens Super Bowl-sändning. Ett spektakulärt framträdande, och kanske ett lika spektakulärt pr-stunt: Nu exploderar Lady Gagas skivförsäljning med en ökning på 1000 procent.

I söndags, dagen efter Super Bowl-framträdandet, sålde ”Pokerface”-sångerskan 150 000 digitala album och låtar, en sensationell ökning från själva showdagen, då Lady Gaga sålde 15 000 exemplar, rapporterar ABC.

Detta trots att lördagens Gaga-försäljning var den största under hela februari – sannolikt på grund av hennes hitkavalkad på bästa sändningstid på kvällen.

Det spektakulära halvtids-showen innehöll – förutom fyrverkerier, explosioner och en flygande Gaga – flera av stjärnans största hits, så som ”Pokerface”, ”Million reasons”, ”Born this way” och ”Just dance”.

Välregisserat pr-utspel

Efter Beyoncés politiska utspel under förra årets Super Bowl – med referenser till både Svarta Pantrarna och Malcolm X – förväntade sig många någon form av ställningstagande från Lady Gaga i ett politiskt spänt USA. Men politiken uteblev helt och hållet från årets halvtidsshow, som istället fokuserade på fartfylld underhållning och amerikansk patriotism.

Ett beslut som ser ut att ha lönat sig ekonomiskt om man tittar på efterspelet: Där Beyoncé hamnade i blåsväder med bland annat den amerikanska polisen, som både protesterade och hotade med bojkott efter hennes show, rusar Lady Gagas skivförsäljning i taket.

Att Lady Gaga insåg genomslagskraften i USA:s största tv-event råder det heller ingen tvivel om: Direkt efter att Super Bowls avslutats presenterade stjärnan sin första världsturné på tre år.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.