Ärlig, kärleksfull och vänfast. Så minns den danska operasångerskan Elisabeth Meyer-Topsøe 30-års vänskap med Birgit Nilsson i en nyutkommen biografi med titeln Från västra Karup till Metropolitan.
Och i denna första, helgjutna biografi kring den svenska stjärnsopranens liv skildrar den före detta eleven visserligen La Nilssons enorma röst, men kanske framförallt människan bakom denna.
– Birgit hade en otroligt stor och vacker röst, men hon hade ett ännu större hjärta. Det är det som är vitsen med min bok. Jag är ju inte författare – det här kom av ett brinnande önskan om att göra ett porträtt av Birgit som visade vilken fantastisk människa och konstnär hon var, säger hon till Kulturnyheterna.
”Som gjord för att sjunga”
Birgit Nilsson arbetade under sin karriär på de stora världsscenerna som Metropolitan i New York, Wiener Staatsoper och Bayerische Staatsoper i München.
Och enligt Elisabeth Meyer-Topsøe fanns det bakom den enorma sångrösten också en kropp – som var som gjord för att sjunga.
– Ska du säga ett långt ”s”, hosta, gråta eller skratta så är det de djupa bukmusklerna du använder – och med difragman sätter du luften i pannan för resonansens skull. Birgits huvud var enormt stort – där fanns en massa plats för klang – och så hade hon ingen midja, så det var väldigt kort från stödet till stämbanden och huvudet, säger hon.
Ny vinkel kring La Nilssons liv
Även Operans chef Birgitta Svendén, som själv sjungit tillsammans med Birgit Nilsson, minns hennes fantastiska röst – och det tekniska kunnande som låg bakom den.
– Jag har ju sjungit med henne här på scenen och det fanns en fascination i att stå där och höra den här otroliga rösten flöda ut ur den där kroppen, som verkade ganska oberörd. Och ändå förstod jag att här ligger ju en teknisk kunskap som är i stort sett perfekt, säger hon.
Birgit Nilsson skrev själv två böcker om sitt liv – Mina minnesbilder 1977 och La Nilsson 1995 – men enligt Birgitta Svendén tillför Elisabeth Meyer-Topsøes biografi en ny vinkel till historien om stjärnan.
– Hon har ju varit elev till Birgit – så förutom att hon kan redogöra och berätta om hela livshistorien har hon ju också den ingången kring hur Birgit tänkte när det gällde sång och vokalteknik och hela den biten, säger hon.