Foto: AP/TT

Ny studie: Musikstudenter bättre på matte och naturvetenskap

Uppdaterad
Publicerad

Gymnasieelever som pluggar musik presterar bättre i ämnen som matte och naturkunskap jämfört med klasskamrater som inte har musik på schemat. Det visar en ny kanadensisk studie som undersökt över hundratusen elever i British Columbia.

”Elever som lärt sig att spela ett instrument fick inte bara bättre betyg utan låg också ett skolår före sina klasskamrater som inte spelar musik”, säger Peter Gouzouasis, forskare vid University of British Columbia och som är en av de som genomfört studien, i ett pressmeddelande.

Peter Gouzouasis och hans team vid universitetet undersökte data, och däribland betyg, från elever vid kommunala gymnasieskolor i British columbia, Kanada, som tog studenten mellan 2012 och 2015. Sammanlagt omfattar studien över 110 000 elever.

Forskarna fann även ett samband mellan att akademiska förmågor utvecklas mer om eleverna lärt sig ett instrument snarare än att ha tagit sånglektioner.

Bättre i matte och naturvetenskap

Men i synnerhet visar studien att gymnasieelever som pluggar musik presterar bättre i ämnen som matte, engelska och naturkunskap. Detta jämfört med klasskamrater som inte har eller haft musik på schemat under sina skolår. Studien visar därmed att förmågan att spela ett instrument kan förbättra elevernas prestation i skolan generellt.

”Det finns en uppfattning om att elever som i skolan lägger tid på att ta musiklektioner snarare än att vidareutveckla kunskaper i ämnen som matte, naturkunskap och engelska underpresterar i dessa ämnen. Vår studie visar däremot att desto mer musik eleverna studerar -  desto bättre presterar de i ovanstående ämnen”, säger Peter Gouzouasis vidare.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer