Ungefär hälften av landets 1,3 miljoner elever saknar tillgång till ett bemannat skolbibliotek. Det visade Kungliga bibliotekets senaste kartläggning, och siffran har sett likadan ut i många år.
LÄS MER: Hälften saknar bemannat skolbibliotek
Som en del i arbetet att ta fram en nationell biblioteksstrategi presenterar nu Kungliga biblioteket en ny rapport som bland annat lyfter fram olika utmaningar biblioteken står inför. En svårlöst sådan handlar just om skolbiblioteken.
Skolor tar inte ansvar
En av författarna är journalisten Erik Fichtelius, som också leder arbetet att ta fram den nationella biblioteksstrategin.
– Forskning visar att rätt utrustade skolbibliotek gör att elever lär sig mer, och skolbiblioteken är obligatoriska enligt skollagen:
– Skärpt skolinspektion och nya läroplaner med tydligare krav finns. Ändå har majoriteten av landets elever inte en rimlig skolbiblioteksverksamhet. Det är helt förkastligt, säger han till Kulturnyheterna.
Enligt Erik Fichtelius ligger ansvaret hos enskilda skolor, eftersom det kommunala självstyret gör det svårt för staten att påverka.
– Det är både kommunala och privata skolhuvudmän som inte gjort tillräckligt. De måste lyssna på politiska signaler och forskning, säger han.
Rapporten som presenteras idag är en del av underlaget till en nationell biblioteksstrategi, som planeras bli klar om ett år.
– Nu pekar vi på problem och om ett år presenterar vi åtgärder och reformförslag, förklarar Erik Fichtelius.