Till vänster: studenten och spelutvecklaren Noah Moltenberg Lundén som sitter framför sin datorskärm och spelar spelet ”Blind Survival”. Till höger: En bild på gamern och streamern ”Blind Warrior Sven”.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Både Noah Molteberg Lundén (till vänster) och den nederländske E-sportsmästaren ”BlindwarriorSven” är exempel på två gamers som lever med synnedsättningar. Se mer i videon. Foto: Morgan Kringstad/Evo 2023

Noah utvecklade eget spel för synnedsatta – vill se mer tillgänglighet i spelbranschen

Uppdaterad
Publicerad

Inom spelindustrin går den teknologiska utvecklingen i rasande fart med allt mer avancerad grafik. Samtidigt efterfrågar flera spelare med synnedsättningar mer tillgänglighetsanpassning.

Den 23-årige studenten och spelutvecklaren Noah Molteberg Lundén, från Karlstad, har levt med en synnedsättning hela livet och alltid tyckt om spel.

– När jag var liten var spelen enkla och grafiken väldigt simpel. Då var det lättare för mig att spela precis som alla andra, säger Noah.

Men nuförtiden är spelgrafik ofta avancerad och hyperrealistisk. Det gör det svårt för Noah att spela utan hjälpmedel som ljudbeskrivning och anpassade inställningar för ljus och bild.

Det var så idén till Noahs spel ”Blind survival” kom till, ett zombiespel med enbart ljud som går att spela även om du är helt blind.

Se hur spelet fungerar i videon längst upp.

Många spelare med synnedsättning

Utöver Noah finns det många andra spelare på internet med synnedsättningar som efterfrågar mer tillgängliga spel.

Flera av dem lägger upp videor där de recenserar tillgängligheten i olika spel. En del utvecklar till och med egna modifikationer, eller ”mods”, som går att ladda ned till redan befintliga spel för att få fler inställningar anpassade till synnedsättningar.

Så jobbar spelföretagen

Även spelföretagen börjar ta tillgänglighet på större allvar, tycker Noah.

–  Det har blivit bättre och bättre över tiden. Men överlag är vissa av dem mycket bättre än andra.

Förutom anpassning till synnedsättningar finns det spelföretag som skapat särskilda kontroller och funktioner för den som har hörselnedsättning eller rörelsehinder.

Kulturnyheterna har frågat flera spelföretag om hur de jobbar med tillgänglighet. Se deras svar i faktarutan längst ned.

Till vänster en  bild på studenten och spelutvecklaren Noah Moltenberg Lundén. Till höger en bild på karaktären Link i Zelda-spelet.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Vad krävs för att Noah, med en synnedsättning, ska kunna spela spel? Och varför tycker Noah att det senaste Zelda-spelet är mindre bra? Hör svaren i videon. Foto: Morgan Kringstad/Nintendo – ”The legend of Zelda: Tears of the kingdom”

Så jobbar spelföretagen med tillgänglighet

Kulturnyheterna har sökt flera spelföretag för att fråga dem om hur de arbetar med tillgänglighet.

Nintendo

Nintendo vill inte svara på Noahs kritik om brister i tillgänglighetsanpassningen i det kritikerhyllade spelet ”The legend of Zelda: Tears of the kingdom”. De skriver däremot i ett mejl till Kulturnyheterna att:

”De lyssnar av vad konsumenter säger på sociala medier, enkäter, intervjuer med mera.”

Activision Blizzard

Adrien Ledda jobbar på spelföretaget Activision Blizzard som chef för inkluderande speldesign.

I en intervju med Kulturnyheterna säger han att över 100 spelutvecklare på Activision Blizzard och King har fått en utbildning i tillgänglig speldesign av den amerikanska organisationen ”The AbleGamers foundation”.

De har bland annat särskilda anpassningar för färgblindhet i spel som ”World of warcraft”, Overwatch och ”Call of duty”. Även möjlighet att anpassa undertexter.

– Undertexter som har olika storlek eller typsnitt, som hjälper spelare med lässvårigheter som dyslexi. Eller förmågan att anpassa textens bakgrund så du kan få en starkare kontrast och se bättre, säger Adrien Ledda.

Electronic Arts

I ett mejl till Kulturnyheterna skriver Electronic Arts att de gör ”tillgänglig speldesign till en avgörande del av sin utveckling”.

Bland annat genom att bjuda in spelare till att provspela spelet ”Star Wars: Jedi survivor” och dess tillgänglighetsfunktioner.

– Spelare med synnedsättningar, hörselnedsättningar och rörelsehinder gav utförlig feedback som hjälpte spelet att bli mer tillgängligt och kan användas till framtida Electronic Arts-titlar.

Kulturnyheterna har också sökt spelutvecklarna Bethesda, Naughty Dog och Band Dai.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.