Festivaldöd är ett ord som aldrig riktigt lämnar de svenska kultur- och nöjessidorna. Sommaren 2013 gav både Peace & Love, Siestafestivalen och Sundsvalls gatufest upp. Men det skrämmer inte Victor Hillebjörk som grundat nästa sommars nya satsning: U x U-festivalen.
Publiken blir ”medgrundare”
Han har kommit på en ovanlig strategi för att finansiera det hela. I stället för att presentera tid, plats och artister och sen vänta in biljettköpen så börjar man i andra änden.
– Festivaldöden beror ofta på att festivalerna redan från början vet vad allt kommer att kosta men inte har en aning om hur mycket de kommer tjäna. Vi tror det här är en säkrare affärsmodell, säger U x U-grundaren Victor Hillebjörk till Kulturnyheterna.
Från första början har man försökt förankra idén om en stor festival i Umeå med omnejd, och uppmanat alla intresserade att köpa en biljett i förväg. Så festivalens längd, storlek, antal scener och vilka artister som faktiskt ska bokas till scenerna hänger till stor del på hur mycket pengar man får in från publiken.
Därav festivalens smått kryptiska namn, som utläses ”You by you” – För dig, av dig.
Allt eftersom biljettintäkterna tickar in kommer arrangörerna att börja boka artister och utforma festivalen. De första köparna kan titulera sig själva ”medgrundare” av U x U, och kan förvänta sig en slags VIP-behandling på området.
– Vi kallar det för co-founder-biljetter, och de kommer att vara mycket billigare än de vanliga festivalpassen, säger Victor Hillebjörk.
Samma dag som grannfestival
Det enda man vet är att U x U startar den 19 juli nästa sommar. Ett datum som Trästocksfestivalen i grannstaden Skellefteå har haft för vana att starta på.
– Innan vi valde datum gjorde vi en ordentlig förstudie och undersökte alla tänkbara alternativ och det vi kom fram till var att denna helg var de minst dåliga alternativet. Vi har en god kontakt med arrangörerna bakom Trästock och det finns inget ont blod mellan oss.
Han tillägger att några artister är redan inbokade så att man inte helt köper grisen i säcken. Men vilka artister det är vill han inte avslöja förrän biljetterna släpps nästa vecka.
Vilka band och artister som slutligen bokas till festivalen avgör åtta konstnärliga ledare med anknytning till Umeå. En av dem är Dennis Lyxzén, den legendariska frontmannen i Refused.
Får man se honom uppträda?
– Det får du fråga honom om, men jag skulle tycka det var jätteroligt, säger Victor Hillebjörk.
Målet är 20.000 besökare
Hur lång festivalen blir beror också på publiken. Ju fler biljetter desto längre fest. Målet är 20.000 besökare och att hälften av dem är så kallade co-founders. Det skulle i så fall betyda en fyra dagar lång festival.
– Det är ett realistiskt mål. Vi har jämfört hur det har gått för andra festivaler första året, till exempel hade Way out west 17.500 besökare, säger Victor Hillebjörk. Men det är ett experiment så vi får se hur det går.
4,5 miljoner i offentligt stöd
Men även om man inte säljer en enda biljett så räcker de pengar man redan fått in via sponsorer till en dags musikfest. Totalt har man dragit in drygt 7 miljoner kronor, varav 4,5 i offentligt stöd.
– Vi menar verkligen allvar med att göra det här till publikens festival. Vi är många som jobbat med det här ideellt i över ett år och det enda vi brinner för är att få till en riktigt bra festival.