Men nu visar det sig att endast ett par tusen biljetter är sålda och att de stora artistnamnen uteblir.
Festivalen bygger på så kallad crowdfounding, gräsgrotsfinansiering, att publiken genom sina biljettköp i första läget ska finansiera bokningen av stora artister. Man vet alltså inte innan vilka artister det blir.
– Man köper grisen i säcken alltså biljetter till festivalen utan att veta vad man ska få. Vi tror ändå på gräsfotsfinansieringen och vi har förtroende för projektet och på det sättet de hade tänkt bygga upp projektet är väldigt spännande, säger Shauna Adams som är programproducent för Umeå 2014.
Världsartisterna uteblir
Det talades om mer än 10 000 biljetter som skulle säljas och man spekulerade också i att det skulle bli stora tunga världsartister som skulle komma. Nu blev det inte så och många är kritiska och har lagt ut sina biljetter till försäljning.
– Arrangörerna har chansat och gjort en festival utan att egentligen veta vad folk vill ha förrän man har lanserat själva festivalen. Nu får man reaktioner på det men min bild är att det är väldigt många som inte är besvikna, säger Shauna Adams.
”Jag behöver inte U2 jag får ju Laleh”
Vi träffar familjen Anderssons vid biljettkontoret på rådhustorget.
– Vi har köpt fyra biljetter, säger Janette Andersson.
– Jag tror det blir jättebra. Men det byggde på att många skulle köpa biljetter och när så inte blev fallet så förstår de nog också effekten av att det inte blev så stora artister.
– Det går bra för mig, jag behöver inte U2 jag får ju Laleh, säger Cornelia Andersson och skrattar.