Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Den svenska streamingekonomin undersöks i ny forskningsstudie. Foto: Henrik Holmberg/Per Larsson/TT

Ny studie har kartlagt svenska artisters ”lön” från Spotify

Uppdaterad
Publicerad

Vem är vinnaren i streamingekonomin? Det har forskaren Daniel Johansson försökt ta reda på i en studie av streaming på Spotify.

– De svenska musikbolagen är en av de stora vinnarna, säger han.

Musikbranschforskaren Daniel Johansson har i en ny studie granskat Spotifys utbetalningar till musikrättighetshavare i Sverige under de senaste 14 åren, för att ta reda på var pengarna tar vägen.

Både artister och rättighetsorganisationer har kritiserat streamingjätten för dålig ersättning, men enligt Daniel Johansson vid norska Høgskolen i Innlandet, finns det andra faktorer som spelar in.

– Man har lagt alldeles för mycket fokus på Spoitify som det stående problemet när det kanske egentligen är andra faktorer som spelar större roll. Till exempel hur artistavtalen ser ut mellan artister och skivbolag.

– Spotify betalar lika mycket som andra streamingbolag, men vad som händer med pengarna sen är det viktiga. Har man som artist ett avtal på kanske 15 eller 20 procent med sitt musikbolag så påverkar det oerhört vad man får i slutändan. De svenska musikbolagen är en av de stora vinnarna under de här 14 åren.

Har det blivit sämre för artisterna?

– Vi har ingen motsvarande data att jämföra med.

”Pengarna förskjuts”

I studien skiljer Daniel Johansson på artister som är välkända i radio och tv och så kallade ”streamingartister”.

– Många ganska okända artister genererade enormt mycket streams. Det förvånade mig.

Detta påverkar streamingekonomin, likaså gör faktumet att den består av både ljud och musik. Ljudspår med porlande vatten konkurrerar helt enkelt om samma pengar som exempelvis Håkan Hellström.

– Pengarna förskjuts från riktig musik till den här sortens ljud.

Mindre genrer kämpar

Daniel Johansson konstaterar att nuvarande streamingmodell gynnat genrerna pop, hiphop, epadunk och dance/elektroniskt som stått för nästan 80 procent av all streaming i Sverige under den aktuella tidsperioden.

– Det är lite oroande att rätt många svenska artister som är verksamma i mindre genrer underpresterar jämfört med vad de borde kunnat få ut om streamingmodellen sett annorlunda ut, säger han.

UTVALDA RESULTAT UR FORSKNINGSSTUDIEN:

Studien har analyserat 267,8 miljarder streams av totalt 8 339 svenska artister och band. Forskningen bygger på data från Spotify från oktober 2008 fram till oktober 2022.

Cirka 1 500 svenska artister tros ha dragit in mer än 1 miljon kronor i utbetalningar från Spotify under hela tidsperioden. Detta är vad Spotify har betalat ut till distributörer, skivbolag och upphovsrättsorganisationer sammantaget, inte nödvändigtvis vad artisterna fått i slutändan.

Över 200 svenska artister tros ha dragit in mer än 10 miljoner kronor i utbetalningar från Spotify under hela tidsperioden. Även här gäller den sammanlagda summan, inte vad artisten i slutändan fått själv i fickan. Många av dessa artister känner allmänheten inte till, utan är vad studien kallar för ”streamingartister”.

Musikbolagen har höjt sin utbetalning till artister under studiens tidsperiod, men många artister sitter fortfarande fast i gamla avtal.

Genrerna pop, hiphop, dance/electroniskt och epadunk drar in mest pengar och står för 79,6 procent av alla streams som granskats.

Svensk metal drar förhållandevis in lite pengar på Spotify, genren står för 4 procent av det totala antalet streams som granskats.

Genrerna epa-dunk och hiphop anses vara populära, men enligt studien streamas de inte så mycket som många tror. Däremot får de flesta svenska artister inom genrerna en stor procent av utbetalningarna från Spotify direkt i egen ficka. Detta eftersom många saknar skivkontrakt, vilket gör att de inte behöver dela Spotify-intäkterna med lika många mellanhänder.

Källa: Revenue Distribution From Music Streaming – A Quantitative Analysis of Swedish Artists on Spotify

SÅ BESKRIVER SPOTIFY SIN BETALNINGSMODELL

Spotify betalar ut drygt 70 procent av sina musikrelaterade intäkter i royalties tillbaka till musikindustrin. Det innebär i praktiken att streamingjätten betalar till musikens rättighetsägare.

Till rättighetsägare räknas skivbolag, distributörer, aggregatorer och upphovsrättsorganisationer.

Spotify betalar aldrig direkt till en artist eller en låtskrivare.

Procentsatsen som betalas ut kan se olika ut mellan musikens rättighetsägare och Spotify. Dessa kontrakt förhandlas om med jämna mellanrum.

Efter att Spotify betalat rättighetsinnehavaren är de inte inblandade i hur pengarna därefter fördelas.

Hur pengarna sedan fördelas mellan aktörerna i musikindustrin beror på kontrakt mellan artister, låtskrivare och bolag. Och dessa kontrakt kan se väldigt olika ut.

Källa: Spotify

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.