Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Se intervjuerna med GP:s Mikaela Blomqvist och kursansvariga Elisabeth Hjort. Foto: SVT/TTVisa alla (2)
Visa alla (2)

Ny kurs om autistiskt skrivande får kritik: ”Väldigt konstigt”

Uppdaterad
Publicerad

Skrivkursen Autistiskt skrivande och läsande är den första i sitt slag och kommer hållas i höst på HDK-Valand vid Göteborgs universitet. Kursen ges inom ramen för forskningsprojektet ”Autistiskt skrivande: att återta ett annat modersmål.”

– Kursen riktar sig till personer på autismspektrat. Vi introducerar också forskning om autism och autistiska kulturer, säger Elisabeth Hjort, kursansvarig och lektor i litterär gestaltning.

– Hur man definierar det beror på hur man ser på autism. Det tror jag är något av det viktigaste när vi talar om den här kursen eller om vår forskning. Att vårt perspektiv inte är det som har varit rådande inom psykiatrin, nämligen att autism är en sjukdom som ska behandlas.  

”Svarar inte på frågan”

Skrivkursen har dock fått kritik från flera håll. Arrangörerna beskylls för att ha varit för otydliga med vad kursen egentligen handlar om och vem den riktar sig till. 

– Först och främst undrar jag om varför de inte svarar på frågan om vad autistiskt skrivande är. Om de nu har fått fem miljoner för att studera autistiskt skrivande så är det väldigt konstigt att de inte kan definiera sitt forskningsobjekt, säger Mikaela Blomqvist, litteratur- och teaterkritiker i Göteborgs-posten.

– Jag vet inte vad autism skulle vara om det inte är en psykiatrisk diagnos och en funktionsnedsättning. Jag kan inte se vad den här typen av kategoritänkande har med litteratur att göra.

Kursen Autistiskt skrivande är inte studiemedelsberättigad och studenterna får inga högskolepoäng efter avslutad kurs.

Se intervjuerna i klippet ovan.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer