Varför lyssnar vi mer på musik i år än ifjol? Musikkritiker Tali da Silva reder ut.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Varför lyssnar vi mer på musik i år än ifjol? Musikkritiker Tali da Silva reder ut. Foto: Valentin Flauraud/Henrik Holmberg/TT

Ny rapport: Musiklyssnandet ökade 2023

Uppdaterad
Publicerad

Musiklyssnandet ökade 2023 och många använder det för att lindra stress och oro, visar ny statistik från IFPI.

– Inte så konstigt i en värld 2023 där många lever i krig eller i närheten av krig, oroligheter, lågkonjunktur och ökade klimathot, säger musikkritiker Tali da Silva till SVT.

Musiklyssnande har ökat under 2023, i jämförelse med fjolåret visar IFPI:s årliga rapport Engaging with Music, vilket Musikindustrin var först med att rapportera.

Varje vecka lyssnade man på musik i 20,7 timmar i genomsnitt jämfört med 20,1 timmar år 2022. Det innebär en ökning med drygt tretton låtar varje vecka.

Den största genren är fortsatt pop, följt av rock och på tredje plats hiphop. Intresset för lokala genrer ökar, som j-pop i Japan och afrobeats i Nigeria.

Sverige i topp

Rapporten är baserad på svar från 43 000 personer i 26 länder, däribland Sverige. Och just svenskar är mest benägna att betala för musikstreaming visar statistiken.

Generellt har streaming av musik fortsatt att öka, framför allt prenumerationsbaserad. Hela 73 procent betalar för tjänsten, vanligast är det bland unga i åldern 25 – 34 år.

Topp tre orsakerna till att betala för ett streamingabonnemang är att slippa reklam, lyssna till vilken musik som helst närsomhelst och tillgången på miljontals låtar.

Samtidigt är det fortsatt vanligt att lyssna på musik illegalt, som genom exempelvis piratkopiering. Av 43 000 uppgav att de gör det – och vanligast är det bland de allra yngsta i åldersgruppen 16 – 24 år.

Reglera AI

Musiklyssnandets hälsoeffekter tycks vara goda, 71 procent uppger att musik är viktigt för deras mentala hälsa och ännu fler menar att det lindrar stress och oro.

Även artificiell intelligens och dess påverkan på musikbranschen tas upp i rapporten. Drygt åtta av tio tillfrågade anser att mänsklig kreativitet är det viktigaste i musikskapandet.

Dessutom anser majoriteten att det borde finnas ett regelverk att förhålla sig till gällande AI inom musikindustrin, varav 64 procent anser att regeringen borde spela en roll i att instifta detta.

DETTA ÄR IFPI

International Federation of the Phonographic Industry (IFPI) är en organisation för skivbolag med cirka 1400 medlemmar i 75 länder. Den svenska avdelningen, IFPI Svenska Gruppen, består av de största svenska skivbolagen som tillsammans står för 95 % av den inhemska skivmarknaden och de delar ut det svenska musikpriset Grammis.

Källa: Wikipedia

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.